ဖ်ာေပၚထိုင္ေနတဲ့ ေၾကာင္ဆီက
သူေလ့လာရသမွ်
မစၥတာ ကိုဂီတိုက
ခ်ဲ႔ကား နိဂံုးခ်ဳပ္မႈေတြ လုပ္တယ္။
ေက်ာင္းေတြရဲ႔ ေကာင္းတဲ့ အရသာကို ေတြ႔ရွိဖို႔
ဝါက်တေၾကာင္းကို ေအာင္ျမင္ ခြင့္ျပဳႏိုင္ဖို႔
ဒီအရည္အခ်င္း ဒါေၾကာင့္ လိုအပ္တာလား။
လူသားေတြရဲ႔ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရး
စီမံခ်က္အတြက္ ထင္ျမင္ခ်က္ေတြ ေဖာ္ျပဖို႔
Auguste comte* ရဲ႔ ကာတြန္းဆန္တဲ့
ဥပမာမ်ား ေနာက္မွာေပါ့။
ဒီလိုေစ်းေပါတဲ့
ဗဟုသုတေတြကို
စြန္႔ပစ္လိုက္တာက
ပိုမေကာင္းေပဘူးလား။
ၿပီးေတာ့ ေတာင္တန္းေပၚက ေက်းလက္လူအိုေတြရဲ႔
အသိဉာဏ္ပညာကို
ကိုင္စြဲထားရံုပ။
အစစ္အမွန္ တိုးတက္မႈကို
ေရွာင္ရွားလို႔။
ဆိုလိုတာက
အလုပ္လက္မဲ့ ျမင့္မားလာတယ္ဆိုတာ
အလုပ္တခု မရွိတဲ့ မ်က္ႏွာေတြ
အေရအတြက္ မ်ားလာတာလား
ရွင္းလင္းျပတ္သားတဲ့ ဗဟုသုတေတြ
အဘိဓမၼာအားလံုးက
မလိုလားအပ္ပါဘူး
အႏၱရာယ္ေတာင္ ရွိပါတယ္။
ဘစ္ႏ်ဴး ဟားဘတ္ (Zbigniew Herbert)
* Isidore Marie Auguste François Xavier Comte (၁၇၉၈-၁၈၅၇)
သည္ ျပင္သစ္ေတြးေခၚပညာရွင္တဦး ျဖစ္ၿပီး၊ praxeology (လူသားတို႔၏ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္မႈအေပၚ
ဆင္ျခင္ထုတ္ယူနည္း) ပညာရပ္နယ္ပယ္ကို စတင္တည္ေထာင္ သူ ျဖစ္သည္။ ယင္းကို ယထာဘူတဝါဒ (positivism) ဟုလည္း ေခၚဆိုၾကသည္။ သူ႔ကို သိပၸံဆိုင္ရာ
ေတြးေခၚမႈအျမင္ (philosopher of science) ပထမဦးဆံုး
ေတြးေခၚပညာရွင္ဟုလည္း သတ္မွတ္ၾကသည္။
No comments:
Post a Comment