Pages

Sunday, December 11, 2011

တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယေတြ႔ဆံုေလရာ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ႏွင့္ အာရွ၏ လမ္းဆံုလမ္းခြအသစ္ (၃)

ျပင္ပ ေဆာင္းပါးရွင္ ဦးေအာင္သူၿငိမ္းက Faber & Faber Ltd. London စာအုပ္တိုက္က ထုတ္ေ၀တဲ့ "တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယ ေတြ႔ဆံုေလရာ။ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အာရွလမ္းဆံုလမ္းခြ အသစ္" (Where China Meets China: Burma and the New Crossroads of Asia) ဆိုတဲ့ စာအုပ္ အေၾကာင္းကို တင္ဆက္ေနပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ကို ဦးသန္႔ျမင့္ဦးေရးသားထားၿပီး ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ တြင္းမွာမွ ထုတ္ေ၀ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတပတ္မွာေတာ့ တခ်ိန္က ျမန္မာႏိုင္ငံက ဧရာ၀တီအပါအ၀င္၊ အေနာက္ ဖက္ေပါက္က တရုတ္ႏိုင္ငံကို ခရီးေပါက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾက ပံုအေၾကာင္းေတြကို တင္ျပေပးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေသာတရွင္ မိတ္ေဆြမ်ားခင္ဗ်ား။
စာေရးသူဦးသန္႔ျမင့္ဦးက ဒီစာအုပ္ကို ေရးသားတဲ့ေနရာမွာ သူရဲ႔ခရီးမွတ္တမ္းတခုလို စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေရးသားတဲ့အျပင္ လိုအပ္တဲ့ ေနရာေတြမွာ သမိုင္းေတြကို ျပန္ေဖာ္ျပလို႔၊ ေနရာေဒသ၊ ကိစၥတခုရဲ႔ အေရးပါပံုကို ျပန္ေဖာ္ညႊန္းတတ္ပါတယ္။ သူက တင္ျပပံုက ပ်င္းရိညီးေငြ႔ဖြယ္ မေကာင္းသလို၊ အခ်ိတ္အဆက္ တခုနဲ႔တခု ဆက္စပ္ၿပီး စာအုပ္ကို ဆက္ဖတ္ခ်င္ ေအာင္ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ပါတယ္။ အရင္တပတ္ကေတာ့ တရုတ္ျပည္ကေန အရင္ျပည့္ရွင္ အင္ပိုင္ယာေတြက အေနာက္ဖက္ ကို လမ္းေပါက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကပံုကို ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒီတပတ္မွာေတာ့ တခ်ိန္က အာရွမွာ နယ္ေျမသစ္ ရွာေဖြ ကိုလိုနီ သိမ္း ပိုက္ခဲ့ၾကသူေတြက တရုတ္ျပည္ကို အေရွ႔ဖက္ ပင္လယ္ေရလမ္းကသာ မကဘဲ၊ အေနာက္ဖက္လမ္းေၾကာင္း ေပါက္ဖို႔ႀကိဳး ပမ္းခဲ့ၾကပံုကို ဆက္လက္တင္ျပပါမယ္။

စာေရးသူေျပာတာကေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္တရာေက်ာ္မွာ ၿဗိတိသွ်ေတြက ေျမပံုကိုၾကည့္ၿပီး အာရွနဲ႔ပတ္သက္လို႔ သူတို႔ အိပ္မက္ ေတြ ရွိခဲ့ၾကလိမ့္မယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ၁၈၅၂ ခုႏွစ္၊ ဒုတိယအဂၤလိပ္-ျမန္မာစစ္ပြဲအၿပီးမွာ ေအာက္ျမန္မာျပည္ကို အဂၤလိပ္တို႔က သိမ္းလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာ ကလကတၱား၊ လန္ဒန္မွာရွိတဲ့ အရာရွိမင္းကလပ္ေတြ၊ အစည္း အေ၀းခမ္းေတြမွာ ဧရာ၀တီျမစ္ကိုဆန္လို႔ တရုတ္ျပည္ေနာက္ေဖးေပါက္ တံခါးေပါက္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းၾကဖို႔စိတ္ကူးယဥ္ ေနႏိုင္ဖြယ္ ရွိတယ္ လို႔လည္း ဆိုပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က ရန္ကုန္ဆိုတာ ေရႊတိဂံုေစတီႀကီးေဘးက သာမာန္ၿမိဳ႔ကေလးပါ။ ဒါေပမယ့္ အေရးပါတဲ့ ဆံုခ်က္မွာ ရွိေနပါတယ္။ အဲဒီကေန ဧရာ၀တီျမစ္ကိုဆန္တက္သြားရင္ ႏွင္းေတြသိပ္သိပ္သည္းသည္း က်တဲ့ ဟိမ၀ႏၱာ ေတာင္တန္းႀကီးေတြထိ ေရာက္ႏိုင္ပါေသးတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ၿဗိတိသွ်ေတြက အိႏၵိယတိုက္ငယ္တခြင္မွာ အႏိႈင္းမရွိ ၾသဇာႀကီးလာသလို၊ အေရွ႔အိႏၵိယကုမၸဏီကလည္း ေဒသတြင္းၿပိဳင္ဖက္ေတြကို ရွင္းၿပီးျဖစ္ေနပါၿပီ။ အဲဒီအခ်ိန္ တရုပ္ျပည္ ဖက္မွာလည္း စီးပြားေရးလက္၀ါးႀကီးအုပ္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြရထားသလို၊ အိႏၵိယကထြက္တဲ့ ဘိန္းနဲ႔ တရုတ္ေငြထည္ေတြ ေရာင္း၀ယ္လဲလွယ္ရင္း အျမတ္အစြန္း အႀကီးအက်ယ္ ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ ေသခ်ာတာက အဲဒီအခ်ိန္မွာ ျမန္မာျပည္ဆိုတာ သူတို႔အုပ္စီးထားရာ အိႏၵိယတိုက္နဲ႔ လူသူအေရာက္အေပါက္နည္းေသးတဲ့ တရုတ္ျပည္အတြင္းပိုင္းေဒသၾကား ထဲမွာ ရွိေန ပါတယ္။ တရုတ္ျပည္ကလည္း အဲဒီအခ်ိန္မွာ လူမမာႀကီးလို႔ တင္စားရေလာက္ေအာင္ ခ်ိနဲ႔ေနပါတယ္။ မန္ခ်ဴး ဒါမွမဟုတ္ ခ်င္မင္းဆက္က ၁၈၅၀-၁၈၆၀ ခုႏွစ္ေတြမွာ တိုင္ပင္းသူပုန္ထမႈေတြေၾကာင့္ လူသန္းခ်ီေသဆံုး၊ ေနာက္ဆံုးေျခ တဖက္ေပၚ ရပ္တည္ေနရတဲ့ အခ်ိန္ပါ။ တရုတ္ျပည္ကို စကၤာပူဖက္ကေနလွည့္ၿပီး ပင္လယ္ေရေၾကာင္းနဲ႔သြားရင္ေတာ့ ရႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာျပည္ကို ျဖတ္သြားရင္ အခ်ိန္ပိုသက္သာႏိုင္သလို၊ အက်ဳိးအျမတ္လည္း ပိုမ်ားႏိုင္ပါတယ္။ ဧရာ၀တီျမစ္ကို ရႏိုင္သေလာက္ဆန္တက္ၿပီး၊ တရုတ္ျပည္ကို သြားႏိုင္သလို၊ ရွမ္းျပည္နယ္ဆိုတာလည္း တရုတ္ျပည္နဲ႔ ခဲ တပစ္ပဲ ရွိပါေတာ့ တယ္။ ဒီေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ စူးစမ္းေလ့လာသူေတြ၊ နယ္ေျမသစ္ ရွာေဖြေရးသမားေတြ အမ်ားအျပား ခရီးသြားရွာေဖြၾကတာ ျဖစ္လာပါတယ္။ တရုတ္ျပည္ႀကီးရဲ႔ ဆြဲေဆာင္အားကလည္း ေကာင္းလြန္းလွတယ္လို႔ စာေရးသူ ဦးသန္႔ျမင့္ဦးက ဆိုပါတယ္။

၁၈၉၀ ခုႏွစ္ေတြမွာ စြန္႔စားေရးသမား စူးစမ္းရွာေဖြသူ အာခ်ီေဘာလ္ ရို႔စ္ ကိုလ္ဟန္ (Archibald Ross Colquhoun) က သူ႔ေတြ႔ရွိခ်က္ေတြကို ကန္တံုကေန တရုတ္ျပည္ေတာင္ပိုင္းကိုျဖတ္လို႔ မႏၱေလးခရီးစဥ္ကို စာအုပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ တအုပ္က အေျပာင္းအလဲေတြၾကားက တရုတ္ျပည္ဆိုတဲ့ စာအုပ္လည္း ေရးခဲ့ပါတယ္။ သူက ျမန္မာျပည္ကေန တဆင့္ အဲဒီ ေဒသႀကီးရဲ႔ ႏွလံုးသားဗဟိုခ်က္ကို ထိဖို႔ လမ္းရွာေဖြဖို႔ တိုက္တြန္းခဲ့ပါတယ္။ တျခားေထာက္လွမ္းေရးအရာရွိ အိပ္ခ်္၊ အာ ေဒးဗီးစ္ (H. R. Davies) ကလည္း "ရထားေခတ္မွာ ကမၻာေပၚက အေ၀းကြာဆံုးေနရာေတြကို တိုးရိုေပါက္ ႏိုင္သလို၊ လူဦးေရအထူထပ္ဆံုး ႏိုင္ငံ ၂-ခုျဖစ္တဲ့ အိႏၵိယနဲ႔ တရုတ္ၾကား ရထားလမ္းဆက္သြယ္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးဆိုတာ မရွိပါဘူး" လို႔ တိုက္တြန္းခဲ့ပါေသးတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က ကလကတၱားနဲ႔ တရုတ္အလယ္ပိုင္း ယန္ဇီးျမစ္၀ွမ္းကို ခ်ိတ္ဆက္ဖို႔ စိတ္ကူးယဥ္ခဲ့ ၾကပါတယ္။

ျပင္သစ္ရွာေဖြေရးသမားေတြလည္း အလားတူစိတ္ကူးေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒီကာလေတြထက္ေစာၿပီး ျပင္သစ္လူမ်ဳိး အားနက္စ္ ေဒါင္းဒတ္ ဒီ လာဂေရး (Ernest Doudart de Largree) နဲ႔ ဖရန္စစ္ ဂါနီေယး (Francis Garnier) တို႔က မဲေခါင္ျမစ္ကို ဆန္တက္ၿပီး တရုတ္ျပည္ကိုေပါက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကပါတယ္။ ေတာေတာင္ထူထပ္တာ ျမစ္ေၾကာင္းအထက္ ဖက္မွာ ေက်ာက္ ေဆာင္ထူ၊ ေရစီးသန္တာေၾကာင့္ သူတို႔ခရီးစဥ္ မေအာင္ျမင္ခဲ့ပါဘူး။ ျပင္သစ္မင္းသား လူး၀စ္၊ ဖိလစ္ ဘုရင္ရဲ႔ေျမးေတာ္သူ ဟင္နရီ ဒီ၊ ေအာ္လင္းစ္ (Prince Henri d' Orleans) ကလည္း တရုတ္-ျမန္မာ-အိႏၵိယနယ္စပ္ တရုိး ရွာေဖြေရးခရီး ထြက္ခဲ့ ပါေသးတယ္။ အဂၤလိပ္ေတြက ျဗမၼပုတၱရျမစ္ အထက္ကိုဆန္လို႔ တရုတ္ျပည္ကို ေပါက္ဖို႔စဥ္းစားပါ ေသးတယ္။ မိုင္ရာေက်ာ္ သြားေတာ့ ေတာေထာင္ထူထပ္တာ၊ ေရာဂါဘယႁပြမ္းလြန္းတာေၾကာင့္ စဥ္းစားခ်က္က အထ မေျမာက္ ျဖစ္ရျပန္ပါတယ္။ ဒီလမ္းေၾကာင္းမွာ ဧရာ၀တီျမစ္က လမ္းအသာဆံုး ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၿဗိတိသွ်ေတြ ဧရာ၀တီက ျဖတ္သြားမယ္ စဥ္းစား ေတာ့လည္း လက္ေတြ႔မွာ အခက္အခဲေတြရွိေနေတာ့ မေအာင္ျမင္ျပန္ပါဘူး။ ဧရာ၀တီ ျမစ္ဆံုးရင္ ေရာက္မယ့္ေနရာက တရုတ္ျပည္မႀကီး မဟုတ္ေသးဘဲ၊ ေတာေတာင္ထူထပ္တဲ့ ယူနန္ျပည္နယ္ ျဖစ္ေနပါ တယ္။ ျပည္မႀကီးထိဆိုရင္ အေတာ္ လွမ္းပါေသးတယ္။ ႏိုင္ငံေရးအရလည္း တရုတ္ျပည္မွာ ေသြးထြက္သံယို တိုင္ပင္း သူပုန္ထမႈႀကီး ျဖစ္ေနသလို၊ ျမန္မာျပည္နဲ႔ ကပ္ေနရာ ယူနန္ျပည္နယ္မွာလည္း မူစလင္သူပုန္ေတြက ၾသဇာလႊမ္းမိုး သိမ္း ပိုက္ထားတဲ့အခ်ိန္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံက အဂၤလိပ္ကိုလိုနီသိမ္းပိုင္ထားတဲ့ ကာလမွာ တရုတ္ျပည္ကို ေပါက္ ရာ ေနာက္ေဖးေပါက္ မျဖစ္ႏိုင္ ျဖစ္ခဲ့ရပါ တယ္။

ဒါေပမယ့္ ေသခ်ာတာကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံအဖို႔ အိႏၵိယတိုက္ငယ္မွာရွိတဲ့ ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီ ျပည္နယ္တခုအျဖစ္ ေပါင္းစည္း ခံရၿပီးတဲ့ေနာက္ အိႏၵိယနဲ႔ ပိုမိုနီးစပ္ခဲ့ရပါတယ္။ တခ်ိန္က ၿမိဳ႔ငယ္ေလးရန္ကုန္ဟာ ေဒသစီးပြားေရးဗဟိုခ်က္ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ကထြက္တဲ့ ကၽြန္းသစ္၊ ဆန္စပါးကို ကမၻာကိုတင္ပို႔ရာေနရာ ကမၻာ့စပါးက်ီလို႔ေတာင္ တင္စားေခၚေ၀ၚခဲ့ရတဲ့ အေျခ ျဖစ္လာပါတယ္။ အိႏၵိယက အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ ဗ်ဴရိုကရက္အရာရွိေတြ၊ ၀န္ထမ္းေတြ၊ ေက်ာင္းဆရာေတြ၊ ဆရာ၀န္ေတြ ကအစ၊ ေငြေခ်းငွားစားသူေတြ၊ ကူလီ အလုပ္ၾကမ္းသမားေတြ ျမန္မာျပည္ကို လွိမ့္ၿပီး၀င္လာခဲ့ပါတယ္။ ရန္ကုန္မွာ လူဦးေရ အမ်ားဆံုးက အိႏိၵယက ေျပာင္းေရႊ႔လာသူေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ၁၉၂၀ ခုႏွစ္မွာ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းကို တသည္းသည္းလူေတြ ၀င္ေရာက္လာတဲ့ႏႈန္းက အဲဒီခ်ိန္ နယူးေယာက္ၿမိဳ႔ကို ေျပာင္းေရႊ႔အေျခခ်လာသူေတြထက္ေတာင္ မ်ားတယ္လို႔ စာေရးသူက ဆိုပါတယ္။ ျမန္မာနဲ႔ အိႏၵိယက ပညာေရး၊ စီးပြားေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပိုလို႔နီးကပ္တဲ့အေျခဆိုက္ခဲ့ ရပါတယ္။

ေနာက္တပတ္မွာေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း စာေရးသူ ဦးသန္႔ျမင့္ဦး သြားေရာက္ခဲ့တဲ့ ခရီးစဥ္ေတြ၊ အဲဒါနဲ႔ ဆက္စပ္ရာ သမိုင္း ထင္ဟပ္ခ်က္၊ အျမင္ေတြအေၾကာင္း ဆက္လက္တင္ျပပါမယ္။ အားလံုးၿငိမ္းခ်မ္းေပ်ာ္ရႊင္ၾကပါေစ။

(ယခု ေဆာင္းပါးကို လြတ္လပ္ေသာအာရွအသံ ျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္ RFA မွ ထုတ္လႊင့္သြားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ RFA ၏ မူပိုင္သာျဖစ္ၿပီး ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။)

No comments:

Recent Comments