Pages

Friday, October 14, 2011

ျမန္မာႏိုင္ငံ ျပည္တြင္း ျပႆနာမ်ားႏွင့္ ျပည္ပ အက်ဳိးစီးပြားမ်ား (၁၁)

ျပင္ပ ေဆာင္းပါးရွင္ ဦးေအာင္သူၿငိမ္းက အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၊ ၀ါရွင္တန္ဒီစီၿမိဳ႔မွာ ရွိတဲ့ The Brookings Institution အဖြဲ႔က ထုတ္ေ၀တဲ့ "ျမန္မာႏိုင္ငံ ျပည္တြင္းျပႆနာမ်ားႏွင့္ ျပည္ပအက်ဳိးစီးပြားမ်ား " (Myanmar/ Burma: Inside Challenges, Outside Interests) ဆိုတဲ့ စာအုပ္အေၾကာင္းကို တင္ဆက္ေနပါတယ္။ ဒီစာအုပ္မွာ ျမန္မာနဲ႔ အိမ္နီးခ်င္းႏို္င္ငံေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာက ပညာရွင္ေတြရဲ႔ ေဆာင္းပါးေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဒီတပတ္မွာေတာ့ တရုတ္ႏိုင္ငံ၊ ယူနန္တကၠသိုလ္က ပါေမာကၡ လီခ်င္ယန္း (Li Chenyang) ရဲ႔ေဆာင္းပါးကို ဆက္လက္တင္ျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ "ျမန္မာ့ႏိုင္ငံနဲ႔ ပတ္သက္ လို႔ တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယႏိုင္ငံတို႔ရဲ႔ မူ၀ါဒမ်ား" ဆိုၿပီး သူက ဘာေတြ ကြာျခားသလဲဆိုတာ ႏိႈင္းယွဥ္ေဆြးေႏြးထားပါတယ္။

ေသာတရွင္မိတ္ေဆြမ်ား ခင္ဗ်ား
အရင္တပတ္က တရုတ္ပါေမာကၡ လီခ်န္ယန္းရဲ႔ ေဆာင္းပါး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တရုတ္-အိႏၵိယႏိုင္ငံေတြရဲ႔ ခ်ည္း ကပ္ဆက္ဆံေရး မူ၀ါဒေတြမွာ ဘာေတြတူညီသလဲဆိုတာ တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒီတပတ္မွာေတာ့ ဘာေတြကြာျခားသလဲဆို တာ ဆက္လက္တင္ျပပါမယ္။ ပါေမာကၡ လီခ်င္ယန္းက တရုတ္-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရးက လြတ္လပ္ေရးရခ်ိန္ကစလို႔ ႏိႈင္းယွဥ္ခ်က္အရတေလွ်ာက္လံုး တည္ၿငိမ္တယ္ ဆိုေပမယ့္၊ အိႏၵိယ-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရးမွာေတာ့ အတက္အက်ေတြ ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီလိုမဟုတ္ပါဘူး။ တရုတ္အစိုးရက ဗမာျပည္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီကို လက္နက္လူသူ ေထာက္ပံ့ေပးခဲ့တဲ့ ကာလေတြရွိၿပီး၊ ဦးေန၀င္းအစိုးရနဲ႔ တင္းမာခဲ့တဲ့ကာလေတြလည္း ရွိဖူး ပါတယ္။ ဒါကို သူက မေဖာ္ျပပါ ဘူး။ သူက အိႏၵိယ-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရးကို ၁၉၈၈ ကေန- ၁၉၉၂ ခုႏွစ္အထိ ေ၀ဖန္မႈေတြနဲ႔ ဆန္႔က်င္မႈေတြ ရွိေနတဲ့အပိုင္း၊ ၁၉၉၃ ကေန ၂၀၀၀ အထိ ဆက္ဆံေရး ပံုမွန္ျဖစ္လာေအာင္ ျပန္တည္ေဆာက္တဲ့အပိုင္း၊ ၂၀၀၀ ဒီဖက္ေနာက္ပိုင္း ဆက္ဆံေရး ဖက္စံုတိုးျမင့္လာတဲ့အပိုင္းအျဖစ္ တင္ျပပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေပၚ၊ အေနာက္တိုင္း ႏိုင္ငံေတြက ခ်မွတ္ထားတဲ့ ဆန္ရွင္ (စီးပြားေရးဒဏ္ခတ္ ပိတ္ဆို႔မႈ) ေတြအေပၚမွာလည္း အိႏၵိယနဲ႔ တရုတ္တို႔က ရပ္တည္ပံုခ်င္း မတူၾက ဘူးလို႔ သူက ေျပာပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ေရႊ၀ါေရာင္သံဃာ လႈပ္ရွားမႈေတြကို ေခ်မႈန္းၿဖိဳခြဲ အၿပီးမွာ အိႏၵိယက ကုလသမဂၢက ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆို႔ အေရးယူတာမ်ဳိး ေနာက္ဆံုးလမ္းမရွိသာ လုပ္ေဆာင္သင့္တယ္လို႔ ေျပာဆို တုံ႔ျပန္ခဲ့ပါ တယ္။ ျမန္မာအစိုးရအေနနဲ႔ ဒီမိုကေရစီေရး ဆႏၵျပပြဲေတြကို အင္အားသံုးေခ်မႈန္းတာကို စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈေတြ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လည္း တိုက္တြန္းခဲ့ပါေသးတယ္။ တရုတ္ႏိုင္ငံကေတာ့ ျမန္မာအစိုးရက သူ႔ျပည္တြင္းေရးကို ထိန္းထိန္းသိမ္း သိမ္း ကိုင္ တြယ္ဖို႔သာ တိုက္တြန္းခဲ့ပါတယ္။ တရုတ္က ျမန္မာႏိုင္ငံကို ကုလသမဂၢ အထူးသံ အီဗရာဟင္ ဂမ္ဘာရီကို ျပန္၀င္ ခြင့္ေပးဖို႔ ေတာ့ တိုက္တြန္းခဲ့ပါေသးတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ တရုတ္အစိုးရက ျမန္မာျပည္အေပၚမွာ ႏိုင္ငံတကာက ဒဏ္ခတ္ ပိတ္ဆို႔မႈ ေတြ လုပ္မယ္ဆိုတာမ်ဳိးကို တေလွ်ာက္လံုး ဆန္႔က်င္ခဲ့ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ က်န္တဲ့ ကုန္သြယ္မႈ-စီးပြားေရးကိစၥေတြမွာ ယွဥ္ၾကည့္ေတာ့ အိႏၵိယက အမ်ားႀကီးေနာက္က် က်န္ေနတာေတြ႔ ရပါတယ္။ ျမန္မာနဲ႔ အိႏၵိယကုန္သြယ္မႈတန္ဖိုး ပမာဏက ထိုင္း၊ စကၤာပူတို႔ထက္ေတာင္ ပိုနည္းေနပါေသးတယ္။ ၂၀၀၈-၀၉ ခုႏွစ္ စရင္းေတြအရ အိႏၵိယ-ျမန္မာကုန္သြယ္မႈက ေဒၚလာ ၉၅၁ သန္းပဲ ရွိပါတယ္။ တရုတ္-ျမန္မာ ကုန္သြယ္မႈရဲ႔ တ၀က္ ထက္ေတာင္ နည္းေနပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာျပည္က အိႏၵိယကေန ကုန္အေတာ္မ်ားမ်ား တင္သြင္းၿပီး ဒုတိယ အမ်ားဆံုး ကုန္တင္သြင္းေနတဲ့ႏိုင္ငံပါ။ ၂၀၀၈-၂၀၀၉ မွာ သြင္းကုန္တန္ဖိုး ေဒၚလာ ၈၀၅ သန္းအထိ ရွိပါတယ္။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ မွာေတာ့ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ အိႏၵိယႏိုင္ငံက ေဒၚလာသန္း ၂၂၀ ေက်ာ္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံထားတယ္ ဆိုေပမယ့္လည္း တရုတ္နဲ႔ ယွဥ္ေတာ့ (၆ ပံုတစ္ပံု) ေလာက္ပဲ ရွိေနပါတယ္။ ဒီေငြထဲကမွ ေဒၚလာ ၁၃၇ သန္းက ေရနံ-သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ လုပ္ငန္းေတြမွာ ျမႇဳပ္ႏွံထားတာပါ။ ေရနံ-သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ က႑မွာလည္း အိႏၵိယက တရုတ္ထက္စာရင္ ေနာက္က်ေနျပန္ ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီလိုျဖစ္ရသလဲဆိုေတာ့ ပါေမာကၡလီ ခ်င္ယန္းက အေၾကာင္းျပခ်က္ ၂-ခု ေပးပါတယ္။ တခုကေတာ့ အိႏၵိယက လက္ေႏွးတယ္။ ျမန္မာျပည္နဲ႔ ဆက္ဆံေရးမွာ ေရရွည္ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ခိုင္ခိုင္မာမာ မရွိထားဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။ တရုတ္မွာေတာ့ ေရရွည္ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ခိုင္ခိုင္မာမာ ရွိထားသလို၊ လက္လည္းသြက္ပါတယ္။

ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈမွာလည္း မူ၀ါဒအရ ကြာျခားမႈေတြ ရွိေနပါတယ္။ တရုတ္က ျမန္မာနဲ႔ ဆက္ဆံေရးမွာ အခြင့္ထူးခံ အေန အထား ရပါတယ္။ ျမန္မာဖက္က တိုင္၀မ္နဲ႔ တိဘက္ကိစၥကို တရုတ္အစိုးရဖက္က ခိုင္ခိုင္မာမာ ရပ္တည္ေပးခဲ့ပါတယ္။ တရုတ္-ျမန္မာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စီးပြားေရး ဆက္ဆံေရးေတြက ပိုၿပီး နက္ရိႈင္းက်ယ္ျပန္႔ပါတယ္။ ဒီလို ၾသဇာထက္ရတဲ့ ပထမ အေၾကာင္းကေတာ့ တရုတ္က ဗီတိုအာဏာသံုးခြင့္ ရွိတဲ့ႏိုင္ငံျဖစ္ၿပီး၊ ျမန္မာ စစ္အစိုးရကို ႏိုင္ငံတကာမွာ အျမဲတမ္းအကာ အကြယ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အိႏၵိယက ကုလသမဂၢ လံုျခံဳေရးေကာင္စီ အျမဲတမ္း အဖြဲ႔၀င္ မဟုတ္ပါဘူး။ ေနာက္တခ်က္က တရုတ္ရဲ႔ စီးပြားေရးအင္အားက အိႏၵိယထက္ အပံုႀကီးအားသာပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကိုေပးတဲ့ အကူအညီ၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေတြကလည္း အမ်ားႀကီး မ်ားပါတယ္။ ေနာက္တခုက ႏိုင္ငံေရးစနစ္ခ်င္းလည္း ကြာျခားၾကပါတယ္။ တရုတ္က ႏိုင္ငံျခား ေရး မူ၀ါဒခ်မွတ္တဲ့အခါ ျပည္တြင္း အတိုက္ အခံျပဳမႈေတြကို စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကမႈ ကင္းကင္းနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခြင့္ ရွိပါတယ္။ အိႏၵိယကေတာ့ ျမန္မာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ မူ၀ါဒ ခ်မွတ္ေရးမွာ ျပည္တြင္းမွာ ေ၀ဖန္ေနတဲ့အုပ္စု၊ လႊတ္ေတာ္တို႔က တုံ႔ဆြဲထား တာမ်ဳိး ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ေရနံ-သဘာ၀ ဓာတ္ေငြ႔လုပ္ကြက္ေတြ ရေရးမွာ အိႏၵိယက တုံ႔ေႏွးေနတယ္လို႔ လီခ်န္ယန္း က သံုးသပ္ထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ႏိုင္ငံတကာ ဖက္က်ေတာ့ ျမန္မာျပည္ မူ၀ါဒေတြနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ တရုတ္ကို ပိုလို႔ ေ၀ဖန္မႈေတြ ရွိတယ္လို႔ သူက ဆိုပါတယ္။

တရုတ္-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရးမွာ ျပႆနာစိန္ေခၚမႈေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။ ျမန္မာအစိုးရဖက္က ႏိုင္ငံျခားကုမၸဏီေတြကို အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္နဲ႔ အျမဲသံသယရွိေနတတ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ တို႔ရဲ႔ သယံဇာတေတြကို လာၿပီးေခါင္းပံုျဖတ္ အျမတ္ထုတ္ေနတာလားလို႔ ျမင္ၾကပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ ယူနန္ျပည္နယ္ထဲက ကုမၸဏီတခ်ဳိ႔ကလည္း စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ လာ လုပ္ေနၾကတာပါ။ ေဘဂ်င္း ဗဟိုအစိုးရက တားေပမယ့္ ဆက္လုပ္ေနၾကဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တခုက တရားမ၀င္ လူခိုး၀င္ ေနတဲ့ကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ လီခ်န္ယန္း ေဖာ္ျပခ်က္အရ ရန္ကုန္က ရာဇ၀တ္မႈ ၈၀% ေလာက္ကို က်ဴးလြန္သူေတြ ဟာ တရုတ္ ေတြလို႔ ဆိုေတာ့ လူမ်ဳိးေရး တင္းမာမုန္းတီးမႈေတြ ရွိလာပါတယ္။ ၈၀% ဆိုတဲ့ ကိန္းဂဏန္းက မ်ားေတာ့မ်ား ေနပါတယ္။ သူက ဘယ္ကကိုးကားရယူထားမွန္း မသိပါဘူး။ မူးယစ္ေဆး၀ါးကိစၥကလည္း ေနာက္ထပ္ ျပႆနာ တခုပါ။ ျမန္မာအစိုးရဖက္ကို မူးယစ္ေဆး၀ါးကိစၥ တာ၀န္ရွိတယ္လို႔ ေျပာေနေပမယ့္၊ ျမန္မာဖက္ကလည္း အခု မူးယစ္ေဆးခ်က္ဖို႔ ဓာတုကုန္ၾကမ္းေတြက ျမန္မာျပည္က ထြက္တာမဟုတ္ဘူး။ တဖက္ႏိုင္ငံက တင္သြင္းလာတာ၊ ျပန္ေရာင္းခ်တင္ပို႔ေနတာလည္း တဖက္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ေလ ေတာ့ သူတို႔ပါ တာ၀န္ခြဲေ၀ယူမႈ ရွိသင့္တယ္လို႔ ေျပာေနၾကပါတယ္။ အိႏၵိယ-ျမန္မာ ဆက္ဆံ ေရးၾကားထဲက အခက္အခဲ ကေတာ့ အိႏၵိယအတိုက္အခံေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ NLD ကို ေထာက္ခံေနၾကပါတယ္။ အိႏၵိယအစိုးရက မူ၀ါဒ ျပတ္ျပတ္သားသား မခ်မွတ္ႏိုင္တာေတြအျပင္၊ ေရရွည္ၾကည့္တဲ့ မဟာ ဗ်ဴဟာ ကင္းမဲ့ေနတယ္လို႔ ပါေမာကၡ လီက ေျပာပါတယ္။ အဲဒါအျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ တရုတ္လက္ေအာက္ခံ ပဏၰာဆက္ ႏိုင္ငံတခု ျဖစ္ေနၿပီဆိုၿပီး အိႏၵိယႏိုင္ငံေရး သမားအခ်ဳိ႔ကလည္း ေ၀ဖန္ေနပါေသးတယ္။

တကယ္ေတာ့ ျမန္မာျပည္က ႏွစ္ႏိုင္ငံစလံုးအတြက္ ပထ၀ီႏိုင္ငံေရးအရ၊ ပထ၀ီ စီးပြားေရးအရ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါေပ မယ့္ ျမန္မာအစိုးရဖက္ကက်ေတာ့ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ ျပင္းထန္တာကိုလည္း ၂-ႏိုင္ငံလံုးက သိထားၾကပါတယ္။ အဲဒါ အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံက တရုတ္ကိုခ်ည္း သိပ္မွီခိုေနရတာမ်ဳိး မျဖစ္ေအာင္လည္း သတိထားပါတယ္။ equal distance လို႔ ေခၚတဲ့ အိႏၵိယ-အာဆီယံ-တရုတ္ ႏိုင္ငံအားလံုးကို တေျပးညီ အကြာအေ၀းထား ဆက္ဆံတာမ်ဳိး က်င့္သံုးလိုက္နာတယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။ ျမန္မာျပည္အေပၚ ခ်ည္းကပ္မႈအတြက္ေၾကာင့္ တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယအၾကား ဆက္ဆံေရးပ်က္ယြင္းရမယ့္ အေနအထားမ်ဳိး ျဖစ္လာ မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔လည္း သူက ဆိုပါတယ္။ အေနာက္ႏိုင္ငံက ပညာရွင္တခ်ဳိ႔ကေတာ့ တရုတ္- အိႏၵိယအၾကား ျမန္မာျပည္နဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ တကယ့္ဗ်ဴဟာကစားပြဲႀကီး Great game လို႔ ျမင္ထားၾကတာမ်ဳိးလည္း လက္ေတြ႔ ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ သူက ေျပာပါတယ္။ တရုတ္-အိႏၵိယ ၂-ႏွစ္ႏိုင္ငံလံုးက ဘံုအက်ဳိးစီးပြားအေနနဲ႔ ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွာ တည္ၿငိမ္တာ၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ တာကို ျမင္လိုတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ေနာက္တပတ္မွာေတာ့ ျမန္မာ-အိႏၵိယဆက္ဆံေရးအေပၚ ဗ်ဴဟာအျမင္ကို အိႏၵိယ ေထာက္လွမ္းေရးဌာနက အရာရွိတဦး တင္ျပထားတဲ့ အျမင္ကို ဆက္လက္တင္ျပပါမယ္။ အားလံုး ၿငိမ္းခ်မ္း ေပ်ာ္ရႊင္ၾကပါေစ။

(ယခု ေဆာင္းပါးကို လြတ္လပ္ေသာအာရွအသံ ျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္ RFA မွ ထုတ္လႊင့္သြားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ RFA ၏ မူပိုင္သာျဖစ္ၿပီး ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။)

No comments:

Recent Comments