Pages

Saturday, January 29, 2011

ျမန္မာႏိုင္ငံ အေျပာင္းအလဲအတြက္ အလားအလာမ်ား (၇)



ျပင္ပ ေဆာင္းပါးရွင္ ဦးေအာင္သူၿငိမ္းက ပညာရွင္အမ်ား စုေပါင္းေရးသား ထားၾကတဲ့ စာတမ္းအစု "ျမန္မာႏိုင္ငံ အေျပာင္း အလဲအတြက္ အလား အလာမ်ား" ဆိုတဲ့ စာအုပ္အေၾကာင္း တင္ဆက္ေနပါတယ္။ ဒီစာအုပ္မွာ တရုတ္ႏိုင္ငံ၊ ယူနန္ တကၠသိုလ္က တရုတ္ပညာရွင္ေတြရဲ႔ ေဆြးေႏြးခ်က္ ေတြလည္း စိတ္၀င္စားဖြယ္ အမ်ားအျပား ပါ၀င္ပါတယ္။ ဒီတပတ္မွာေတာ့ တရုတ္-ျမန္မာ ဆက္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းစီမံခ်က္ေတြရယ္၊ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး အေျခအေနေတြကို တင္ျပ မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေသာတရွင္မိတ္ေဆြမ်ား ခင္ဗ်ား
ျမန္မာႏိုင္ငံ တည္ေနရာက တရုတ္ႏိုင္ငံအတြက္ မဟာဗ်ဴဟာအရ အေရးပါ လွပါတယ္။ ေတာင္အာရွ၊ အေရွ႔ေတာင္အာရွ၊ အေရွ႔အာရွ အားလံုး ဆက္သြယ္ႏိုင္တဲ့ ဆံုခ်က္ေနရာမွာ ရွိပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ ပထ၀ီအရ အေရးပါမႈကို တရုတ္ႏိုင္ငံက သိရွိသေဘာေပါက္လာခဲ့တာ ဒုတိယကမၻာစစ္ၿပီးကတည္းကလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဂ်ပန္ေတြက ဒုတိယကမၻာစစ္မွာ တရုတ္ျပည္ ကိုသိမ္းေတာ့ "ေနာက္ေဖးထြက္ေပါက္" တနည္း လမ္းေပါက္ အျဖစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံကိုျဖတ္လို႔ အေမရိကန္တပ္ေတြက စတီး ၀ဲလ္လမ္းမကို ေဖာက္လို႔ ေထာက္ပံ့ကူညီမႈ ျပဳခဲ့ရပါတယ္။ ဒီလမ္းကို "ျမန္မာလမ္းမႀကီး"လို႔လည္း လူသိမ်ားပါတယ္။ အဲဒီ ေတာ့ ၂၀ ရာစုဆန္းစ ကာလ ကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံကိုျဖတ္လို႔ အိႏၵိယသမုဒၵရာထြက္ေပါက္ရဖို႔ တရုတ္ႏိုင္ငံက စိတ္ကူး ယဥ္ေနခဲ့ တယ္လို႔ တရုတ္-ျမန္မာ ဆက္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းစႀကၤန္ကိစၥ ေဆာင္းပါးေရးသူ ဖန္ ဟုန္ေ၀ (Fan Hongwei) က ဆိုပါတယ္။ သူက တရုတ္ႏိုင္ငံ၊ ရွားမင္း (Xiamen) တကၠသိုလ္ အေရွ႔ေတာင္အာရွေလ့လာေရးဌာနက တြဲဖက္ ပါေမာကၡတဦးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

တရုတ္ႏိုင္ငံက လာအို၊ ျမန္မာ၊ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ နယ္နိမိတ္ ကီလိုမီတာ ၄,၀၀၀ ေက်ာ္ ဆက္စပ္ေန ပါတယ္။ အဲဒီ ေဒသထဲမွာ တရုတ္ႏိုင္ငံရဲ႔ ကုန္းတြင္းပိတ္ ယူနန္ျပည္နယ္ကေန ျပင္ပကမၻာကို ဆက္သြယ္ႏိုင္ဖို႔ ပထမတန္းစားဆိပ္ကမ္း ၁၁ ခု၊ ဒုတိယတန္းစားဆိပ္ကမ္း ၉-ခု၊ လမ္းေၾကာင္း ၉၀ ေက်ာ္ ရွိေနပါတယ္။ အဲသည္ ေတာ့ တရုတ္ႏိုင္ငံက ယူနန္ကေန ႏိုင္ငံတကာလမ္းေၾကာင္းကိစၥကို ၁၉၉၂ ခုႏွစ္ကတည္းက စတင္စဥ္းစား လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေသခ်ာအေကာင္ အထည္ မေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္မွာေတာ့ တရုတ္ႏိုင္ငံ "အေနာက္ဖက္ေဒသေတြ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး"အတြက္ မဟာ ဗ်ဴဟာခ်မွတ္လာၿပီးမွသာ ဒီကိစၥကို စတင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္လာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ယူနန္ျပည္နယ္ ကေန "ယက္ေတာင္ပံု" ျဖန္႔ကား ေနတဲ့ ဆက္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္း ကြန္ရက္ေတြကို ေဖာ္ဖို႔ စဥ္းစားလာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ႀကိဳးပမ္းခ်က္ကို "ေတာင္ဖက္သို႔" မဟာဗ်ဴဟာ (Look South strategy) လို႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။ ယူနန္ျပည္နယ္နဲ႔ အေရွ႔ ေတာင္ အာရွေဒသကို ေရလမ္း၊ ကုန္းလမ္း၊ ေလေၾကာင္းလမ္းေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ဖို႔ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾက ပါတယ္။ မဲေခါင္ မဟာျမစ္၀ွမ္းေဒသ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္းကလည္း ရည္မွန္းခ်က္ႀကီးေနာက္တခု ျဖစ္ပါတယ္။

တရုတ္က ဧရာ၀တီျမစ္ကေန အိႏၵိယသမုဒၵရာကို ေရလမ္းေၾကာင္းေပါက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေနခဲ့တာ အခုအခ်ိန္တိုင္ အလုပ္မျဖစ္ ေသးတဲ့အေၾကာင္းလည္း အရင္အပတ္က တင္ျပခဲ့ပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၂၁ ရာစု အဆန္း ပိုင္းကတည္းက တရုတ္-ျမန္မာ ဆက္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းစႀကၤန္ကိစၥကို ပိုလို႔ တြန္းေဆာ္ လုပ္ေဆာင္လာ ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီစီမံကိန္းမွာ ေထာင္ လိုက္လမ္း ၃-ခု၊ အလ်ားလိုက္ လမ္းေၾကာင္း ၃-ခု ပါ၀င္ပါတယ္။ တခါ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျဖတ္ေဖာက္မယ့္ လမ္းမေတြမွာ ယူနန္-ေရႊလီ-ရန္ကုန္ လမ္းမရယ္၊ ကူမင္း-ထိန္ခ်ဳန္း- ျမန္မာ-အိႏၵိယ လမ္းမလည္း ပါ၀င္ၿပီး၊ အခုအခါ လမ္းဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ တခ်ဳိ႔ လုပ္ငန္းေတြ စတင္ေနပါတယ္။ ျမန္မာမွသာ မဟုတ္၊ လာအို၊ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံေတြကိုလည္း လမ္းေတြျဖတ္ေဖာက္ဖို႔ စီစဥ္ ေနပါတယ္။ ၁၉၉၅ ကတည္းက မေလးရွား ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ မဟာသီယာ မိုဟာမက္အဆိုျပဳထားတဲ့ အာရွျဖတ္ သြယ္တန္းတဲ့ ရထားလမ္းအစီအစဥ္ကိုလည္း တရုတ္က စိတ္၀င္စားၿပီး၊ ဆက္လက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနပါတယ္။ ဒီလိုဆိုရင္ ယူနန္ျပည္နယ္ ၿမိဳ႔ေတာ္ ကူမင္းနဲ႔ စကၤာပူကို ဆက္သြယ္ႏိုင္မွာပါ။ တၿပိဳင္နက္တည္းမွာ စီးပြားေရးအရ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးကို အားျဖည့္ႏိုင္ဖို႔ တရုတ္-အာဆီယံ လြတ္လပ္စြာ ကုန္သြယ္မႈဇုန္၊ မဲေခါင္ျမစ္၀ွမ္း ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္း (GMS) ေတြကိုလည္း ေဆာင္ရြက္ေနပါေသးတယ္။

နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဖက္က ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးကို တရား၀င္ ဖြင့္လိုက္တဲ့အခါ ပိုလို႔ ကူးလူးဆက္ဆံမႈ မ်ားလာခဲ့ပါတယ္။ မူဆယ္၊ နမ့္ခမ္း၊ က်ဴကုတ္၊ ဟိုပန္၊ ခ်င္းေရႊေဟာ္၊ ျမစ္ႀကီးနား၊ ဗန္းေမာ္ေတြမွာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္းေတြ ဖြင့္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ တရုတ္-ျမန္မာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးက ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္ေရးပမာဏရဲ႔ ၇၅. ၆% ေလာက္ေတာင္ ရွိေနခဲ့တယ္ ဆိုပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ေတာ့ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးဆိုတာ လုပ္ေဆာင္မႈ အသစ္ျဖစ္ေပမယ့္ တရုတ္ႏိုင္ငံအတြက္ အေတာ္ရိုးေနၿပီး၊ အေတြ႔အၾကံဳလည္း ပိုလို႔ ရွိေနၿပီ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ တရုတ္ႏိုင္ငံက အာဖဂန္နစၥတန္အပါအ၀င္ ႏိုင္ငံ ၁၅ ခုေလာက္နဲ႔ နယ္စပ္ ကီလိုမီတာ ၂၀,၀၀၀ ေက်ာ္မွာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး လုပ္ေနတာပါ။ သူတို႔က ၁၉၄၉ ခုႏွစ္ တရုတ္ျပည္ လြတ္ေျမာက္ၿပီးခ်ိန္က စခဲ့လို႔ ႏွစ္ ၆၀ ေက်ာ္ အေတြ႔အၾကံဳ ရွိေနခဲ့ၿပီ ဆိုႏိုင္သလို၊ ထိန္းသိမ္းအုပ္ခ်ဳပ္ စီမံမႈ မူ၀ါဒေတြလည္း အေတာ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတည္ၿငိမ္ေနခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါ တယ္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္က စလို႔ ကမၻာ့စီးပြားေရး ထိုင္းမႈိင္းမႈ ၾကံဳရေတာ့ တရုတ္က နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး ပိုလို႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးေစဖို႔ အားေပး ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ပါတယ္။

တရုတ္-ျမန္မာနယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး ပမာဏက ၁၉၈၉ ခုႏွစ္မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၃၁၃ သန္းသာ ရွိေနရာ က၊ ျမန္မာ ႏိုင္ငံဖက္က စရင္းေတြအရ ၂၀၀၇-၀၈ မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၂,၄၀၀ ေလာက္ေတာင္ တိုးတက္လာေနခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာဖက္က ေရာင္းစရာသိပ္မရွိဘဲ ၀ယ္ယူတင္သြင္းရကုန္ေတြ မ်ားလြန္းေတာ့ အျမဲတမ္းကုန္သြယ္လိုေငြ ျပေနခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာဖက္က ေရာင္းကုန္ေတြက ကုန္ၾကမ္း ပစၥည္း ေတြမ်ားၿပီး၊ တရုတ္ဖက္ကေတာ့ ထုတ္လုပ္ၿပီး လူသံုး ကုန္ေတြ ျပန္တင္ပို႔ပါတယ္။ ကုန္သြယ္မႈရဲ႔ ၉၅% ကို တရုတ္ရီမင္ဘီေငြနဲ႔ ရွင္းၾကၿပီး၊ ျမန္မာက်ပ္ေငြ သံုးတာကလည္း အေတာ္ နည္းပါးလွပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ျမန္မာဖက္က ၁၀၅ မိုင္ ကုန္သြယ္မႈ အထူးဇုန္ကို တည္ေဆာက္ၿပီး အခြန္ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြ ေပးခဲ့ပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာဖက္က တန္ဖိုးရွိလွတဲ့ ကုန္ၾကမ္းေတြကို ခိုးထုတ္ေရာင္း၀ယ္ေနတာလည္း အေတာ္မသတ္ ဆက္ရွိေနဆဲပါ။ ဒီလို လိုေငြျပမႈဟာ သိပ္ႀကီးထြားလာရင္ တခ်ိန္မွာ ႏိုင္ငံေရးအရ သက္ေရာက္မႈေတြလည္း ရွိလာႏိုင္ပါ တယ္။ ဒါတင္မက အျခား စီးပြားေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ လူမႈေရး သက္ေရာက္မႈေတြလည္း ရွိႏိုင္တယ္ ဆိုတာ ယူနန္တကၠသိုလ္၊ အေရွ႔ေတာင္အာရွ ေလ့လာေရးဌာနက သုေတသီ လူေဂာင္ရွင္း (Lu Guang sheng) နဲ႔ ေဇာ္ ခၽြန္မင္း (Zou Chunmeng) တို႔က ေဆြးေႏြးခဲ့ေၾကာင္းပါ ခင္ဗ်ား။ အားလံုးၿငိမ္းခ်မ္း ေပ်ာ္ရႊင္ၾကပါေစ။

(ယခု ေဆာင္းပါးကို လြတ္လပ္ေသာအာရွအသံ ျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္ RFA မွ ထုတ္လႊင့္သြားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ RFA ၏ မူပိုင္သာျဖစ္ၿပီး ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။)


Share/Bookmark

No comments:

Recent Comments