Pages

Friday, February 13, 2009

ေပ်ာက္ဆံုးသြားတဲ့ ေျခရာေတြနဲ႔ ျမစ္ (၅)။ ပုဂံေရႊျပည္အစ၊ ပထမ ျမန္မာမ်ား


ေသာတရွင္ မိတ္ေဆြမ်ားခင္ဗ်ား

ဆိုပါစို႔၊ သမုိင္းအထာက္အားအရ ျပန္ၾကည့္ရင္ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ (၂ဝဝဝ) ေလာက္က ကမၻာ့ေျမပံု ကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ကမၻာ ေပၚမွာ အင္ပိုင္ယာႀကီး ၄ ခုပဲရွိ တာေတြ႔ၾကရပါလိမ့္မယ္။ ေရာမ၊ ပါရွား၊ အိႏၵိယမွာရွိတဲ့ ေမာရိယအင္ပိုင္ယာနဲ႔ တရုတ္က ဟန္အင္ပိုင္ယာတို႔ ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီအင္ပိုင္ယာေတြၾကားမွာ လစ္ဟေနတဲ့၊ သူတုိ႔ၾသဇာ လႊမ္းျခံဳသက္ေရာက္မႈ မရွိတဲ့ ေဒသေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။ ေျမာက္ဖ်ား တိဘက္ေဒသကေန၊ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းလြင္ျပင္ အထိေဒသေတြ ဟာလည္း ဒီလို အင္ပိုင္ယာေတြရဲ႔ ၾသဇာကင္းတဲ့ ေဒသေတြထဲမွာ တခု အပါ အဝင္ပါ။ ဒီေဒသေတြမွာ တခ်ိန္ ျမန္မာ ျဖစ္လာမယ့္လူေတြရဲ႔ ဘိုးေဘးေတြ ေနထိုင္ခဲ့ၾကပါ တယ္။

ဒါေပမယ့္ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းေဒသက ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကုန္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းေတြကေတာ့ တစံုတရာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေနပါၿပီ။ ခရစ္ မေပၚမီ ၁၃၉ ခုႏွစ္ ဘီစီမွာ တရုတ္အရာရွိ ခ်န္က်ီယန္ (Zhang Qian) က အင္ပိုင္ယာၿမိဳ႔ေတာ္ကေန ေနာက္လိုက္ ေနာက္ပါ ေတြနဲ႔ လူသူမေပါက္ေသးတဲ့ အေနာက္ဖက္ေဒသကို ေျခဆန္႔ခဲ့ပါတယ္။ သူက အိႏၵိယ၊ ေနာက္ဆံုး ဒီေန႔ အာဖဂန္နစၥတန္အထိ ေျခဆန္႔ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းေဒသကတဆင့္ အိႏၵိယနဲ႔ ကုန္သြယ္ႏိုင္တဲ့ လမ္းေၾကာင္း ကိုလည္း ေတြ႔ခဲ့ၿပီး၊ ကုန္သည္ ေတြက အရင္ေပါက္ေရာက္ႏွင့္တဲ့အေၾကာင္း၊ ဒီ ေဒသက ဆင္စြယ္၊ အဖိုးတန္ ေက်ာက္ျမက္ ေတြ၊ ေရႊေငြ၊ အေကာင္ငယ္ ေပမယ့္ သန္မာတဲ့ ျမင္းေတြ၊ သူတို႔ တန္ဖိုးထားၾကတဲ့ ၾကံ့ခ်ဳိေတြ ကုန္သြယ္ႏိုင္တဲ့အေၾကာင္း ကိုလည္း တရုတ္ဘုရင့္ထံ ျပန္ သံေတာ္တင္ႏိုင္ခဲ့ပါ တယ္။

ေရာမအေရွ႔ဖက္က ျဖစ္ႏိုင္တာက အလက္ဇန္းဒါးဘုရင္ရဲ႔ သံအဖြဲ႔ေတြကလည္း ခရစ္ေပၚၿပီး ေအဒီ ၉၇ မွာ ဧရာဝတီ ျမစ္ဝွမ္း ေဒသကို ျဖတ္လို႔ တရုတ္ဆီကို သံအဖြဲ႔သြားခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ေလွသေဘၤာေတြ ေပၚလာေတာ့ မလကၠာ ေရလက္ၾကားကတဆင့္ ေရလမ္းခရီးကို အသံုးျပဳႏိုင္ခဲ့ၾကေပမယ့္ ေသခ်ာတာက တခ်ိန္က ျမန္မာႏိုင္ငံလို႔ေခၚတဲ့ ေဒသဟာ ကုန္သည္ေတြ၊ ခရီးသြားေတြအတြက္ လမ္းမႀကီးေပၚမွာတည္ရွိ စည္ပင္ဖြံ႔ၿဖိဳးခဲတယ္ ဆိုတာပါပဲ။

ျမန္မာေတြ လက္ခံယံုၾကည္ ေျပာဆိုလာခဲ့ၾကသလို ကုန္သည္ ၂ ဦးျဖစ္တဲ့ တဖုႆနဲ႔ ဘာလိကတို႔ ညီေနာင္ ၂ ဦးက ဗုဒၶနဲ႔ ကိုယ္တိုင္ ကိုယ္က်ေတြ႔ဆံုလို႔ အျပန္မွာဆံေတာ္ ၈ ဆူကို ပူေဇာ္သယ္ေဆာင္လာၿပီး ေရႊတိဂံုဘုရား ကို တည္ခဲ့ၾကတယ္ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီကေန႔ က်ေနာ္တို႔အထြဋ္အျမတ္ထားရာ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္က လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ၅ဝဝ ေလာက္က တည္ခဲ့တဲ့ ဗိသုကာ လက္ရာေတြျဖစ္ပါတယ္။ ယခင္ေရွးေဟာင္းလက္ရာေတြက အတြင္းမွာ ဌာပနာ က်န္ရစ္ႏိုင္သလို မူလက ဘယ္လိုပံုရွိမယ္ ဆိုတာ မေျပာႏိုင္ၾကပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေသခ်ာတာ ကေတာ့ ဗုဒၶဘာသာဟာ ျမန္မာ့ေျမထဲကို အေစာႀကီး ကတည္းက ေရာက္ေနႏွင့္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စာေရး သူ ဦးသန္႔ျမင့္ဦးက ျမန္မာႏိုင္ငံကို ဗုဒၶဘာသာ ေရာက္လာပံုက ေႏွာင္းပိုင္းကာလမွ ေရာက္လာတာျဖစ္ႏိုင္ၿပီး၊ ကုန္းလမ္းခရီးထက္စာရင္ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ကို ျဖတ္လာတဲ့ ေရလမ္း၊ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာက ေန ဆင္းသက္လာတယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ဘဂၤလားပင္လယ္ ေအာ္ကို ျဖတ္လို႔ ကုန္သြယ္ ၾကရင္း ဗုဒၶဘာသာ သာမက ဟိႏၵဴအႏုပညာနဲ႔ အျခားတတ္ကြၽမ္း ေလ့လာစရာေတြကို ရယူခဲ့ပံုရတယ္လို႔လည္း သံုးသပ္ ပါတယ္။ ဒီလို ယူေဆာင္လာတဲ့ ကိုးကြယ္ယဥ္ေက်းမႈ၊ အႏုပညာေတြကို ဧရာဝတီ ျမစ္ဝွမ္းေဒသမွာ ရွိၿပီးသား ယဥ္ေက်းမႈ နဲ႔ေပါင္းစပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒီအခ်ိန္မွာ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ကို ျဖတ္သန္းသြားလာေနတဲ့ ေရလမ္းက ပံုမွန္ အသံုးျပဳေနၾက ျဖစ္ဟန္တူပါတယ္။ ပထမ ေထာင္စုႏွစ္ရဲ႔ အေစာပိုင္းရာစုေတြကို ျပန္ၾကည့္ရင္ အေရွ႔ေတာင္ အာရွေဒသ၊ အထူးသျဖင့္ ဂ်ာဗား၊ ကမ္ေဘာ ဒီးယား၊ ဆူမၾတာ၊ ဆိုင္ယမ္ (ဒီေန႔ထိုင္း) နဲ႔ ျမန္မာ မင္းေတြက အိႏၵိယဘြဲ႔ကို ခံၾကသလို၊ အိႏၵိယအႏုပညာ ေဆာက္လုပ္ေရး ဗိသုကာ ပညာေတြကို လည္း အေလးထားအတုယူခဲ့ၾကတာ ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ျပည္အရပ္က အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြကိုယ္၌က ဝိကရမ္၊ ဝါမန္ စတဲ့ အိႏၵိယ အမည္ေတြ ခံခဲ့ၾကပါတယ္။ ေအဒီ ၄ ရာစုမွာေတာ့ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းေဒသတခုလံုးမွာ ေတာင္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာကို လက္ခံ ယံုၾကည္ေနၾကၿပီလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါကိုလည္း တရုတ္ခရီးသြားရဲ႔ မွတ္တမ္းမွာ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့ ပါတယ္တဲ့။

ဒါေပမယ့္ ဘီစီအေစာပိုင္းကာလေတြနဲ႔ ခရစ္ေတာ္ေပၚၿပီး ေအဒီ ၉ ရာစုအၾကားမွာေတာ့ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္း ေဒသကို ေျမာက္ အရပ္၊ ဟိမဝႏၱာေတာင္ေျခက အင္အားသစ္၊ အုပ္စုသစ္က ထိုးဝင္လာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ဒီေန႔ျမန္မာ ျဖစ္လာမယ့္ အုပ္စုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေအဒီ ၈ ရာစုမွာ မူစလင္တပ္ေတြက ဥေရာပ စပိန္အထိ ခ်ဲ႔ထြင္တိုက္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒါလီကန္အနီးက ၆ ျပည္ေထာင္က စုစည္းလို႔ နန္ေခ်ာင္ ဧကရာဇ္ႏိုင္ငံကို ထူေထာင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ နန္ေခ်ာင္ရဲ႔ အဓိပၸါယ္က "ေတာင္ပိုင္းေဒသရဲ႔အရွင္" ျဖစ္ပါ တယ္။ နန္ေခ်ာင္တို႔က သံလြင္ျမစ္ဝွမ္းေဒသကို လႊမ္းမိုးထားသလို၊ ေျမာက္ဖက္ဆိုရင္ တိဘက္အထိ၊ အေရွ႔ဖက္ကို တန္ဧကရာဇ္တရုတ္ျပည္အထိ ၾသဇာႀကီးခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲသည္ အခ်ိန္က ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းေဒသဟာလည္း နန္ေခ်ာင္တို႔ရဲ႔ ၾသဇာစက္ေအာက္ေနရမွာ မလြဲပါဘူး။ စစ္လိုလား ၾကတဲ့ နန္ေခ်ာင္ေတြကလည္း ေတာင္ဖက္ကို ဖိဆင္းလာမွာ မလြဲပါဘူး။ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၈၃၂ မွာေတာ့ နန္ေခ်ာင္တို႔က ဟန္လင္းၿမိဳ႔ကို ဖ်က္ဆီးပစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ သုံ႔ပန္းအမ်ားအျပားလည္း ဖမ္းဆီး ေခၚသြားခဲ့ၾကပါ တယ္။

ေနာက္ပိုင္း ေအဒီ ၁ဝ ရာစုမွာေတာ့ နန္ေခ်ာင္အင္ပိုင္ယာ အားေလ်ာ့ၿပိဳကြဲစ ျပဳလာပါၿပီ။ နန္ေခ်ာင္အင္ပိုင္ယာက လူမ်ဳိးစု ေတြဟာလည္း ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းကို ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ ေပါက္သည့္တိုင္ေအာင္ ထိုးဆင္း လာၾကပါတယ္။ ရာစုႏွစ္ တခုေက်ာ္ၾကာ ေခ်မႈန္းခံထားရတဲ့ ဖိႏွိပ္ခံထားရတဲ့ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းမွာ မူလေနသူေတြ ျပင္းျပင္း ထန္ထန္ မတြန္းလွန္ သာေတာ့ပါဘူး။ ေနာက္ေရာက္လာတဲ့ သန္မာတဲ့ ျမင္းသည္ေတာ္ေတြကေတာ့ ေတာင္ဖက္ကို ျဖစ္ႏိုင္တာက ျမစ္ေၾကာင္း အတိုင္း ဆင္းလာၿပီး အေျခခ်ခဲ့ၾကပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ စပါးစိုက္ ပ်ဳိးဖို႔ ေျမဆီၾသဇာေကာင္းတဲ့ ဒီကေန႔မႏၱေလးေဒသ အနီးတဝိုက္မွာ အေျခခ်ခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔က ျမန္မာလို႔ေခၚၾကၿပီး၊ ဒီကေန႔ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာလူမ်ဳိးေတြရဲ႔ ဘိုး ေဘး ေတြ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ ဒီလို နဲ႔ ေအဒီ ၈၄၉ မွာေတာ့ နန္ေခ်ာင္ ျမင္းသည္ေတာ္ေဟာင္းေတြက ဧရာဝတီ ျမစ္ဝကြၽန္းေပၚေဒသတခုလံုးကို လႊမ္းမိုး ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ပုဂံမွာ ၿမိဳ႔ရိုးရင္တား အခိုင္အခန္႔နဲ႔ ၿမိဳ႔ျပကို စတင္ တည္ေဆာက္ခဲ့ ပါေတာ့တယ္။

ပုဂံသမိုင္းေျပာရင္ တုတ္ထမ္း၊ ဒါးထမ္း ေျပာရတယ္ဆိုတာမ်ဳိး ဆိုရိုးရွိဖူးပါတယ္။ အျငင္းပြားစရာ မ်ားလြန္းလို႔ပါ။ ေနာက္ တပတ္မွာေတာ့ ျမန္မာ့လူမႈအဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ အေျခခံအျဖစ္ တခ်ိန္က ဘုန္းမီးေနလေတာက္ခဲ့တဲ့ ပုဂံ၊ တနည္းေပါက္ကံရဲ႔ ဖြဲ႔စည္းပံု၊ စနစ္ေတြ အေၾကာင္းကို စာေရးသူ ဦးသန္႔ျမင့္ဦး သံုးသပ္ထားပံုေတြကို ဆက္ လက္တင္ျပပါမယ္။ အားလံုး ၿငိမ္းခ်မ္းေပ်ာ္ရႊင္ႏိုင္ၾကပါေစ။

(ယခု ေဆာင္းပါးကို လြတ္လပ္ေသာအာရွအသံ ျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္ RFA မွ ထုတ္လႊင့္သြားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ RFA ၏ မူပိုင္သာျဖစ္ၿပီး ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။)

No comments:

Recent Comments