Pages

Sunday, February 15, 2009

ႏိုင္ငံသစ္ မနက္ျဖန္ (၈)။ ကြဲလြဲခ်က္မ်ား


ေသာတရွင္ မိတ္ေဆြမ်ားခင္ဗ်ား၊

ယခင္တပတ္ကေတာ့ လူမဲေခါင္းေဆာင္ နယ္လ္ဆင္မင္ဒဲလားနဲ႔ လူျဖဴအစိုးရသမတ ဘိုသာ တို႔ အၾကား ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲ တခု ျဖစ္လာခဲ့တဲ့အေၾကာင္းကို ေျပာခဲ့ပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ဒီ ေဆြးေႏြးပြဲက ကနဦး သေဘာမွ်သာ ျဖစ္ၿပီး၊ မင္ဒဲလား ကိုယ္တိုင္ ၄ ႏွစ္တိုင္တိုင္ ဒီလိုေဆြးေႏြးပြဲေတြ ျဖစ္ေပၚလာဖို႔ ေစာင့္ခဲ့ရေပမယ့္ တိတိက်က်ရလဒ္ ဘာမွ် မေတြ႔ခဲ့ရပါဘူး။ မင္ဒဲလားက သူရဲ႔ ရပ္တည္ခ်က္ ၁၁ -မ်က္ႏွာစာတမ္း တခုကိုလည္း တင္ျပခဲ့တာကို အမွတ္ရၾကမွာပါ။ ဒီတေခါက္မွာ ေတာ့ ေဆြးေႏြးပြဲေတြရဲ႔ေနာက္ကြယ္က အင္အားစုအသီးသီးရဲ႔ ရပ္တည္ခ်က္ေတြအေၾကာင္းလည္း တင္ျပလိုပါတယ္။

ေနာက္ခံအေျခအေနက သိၾကတဲ့အတိုင္းပါပဲ။ ေတာင္အာဖရိကတႏိုင္ငံလံုး ႀကိမ္မီးအံုး၊ ႏိုင္ငံေရးတင္းမာမႈေတြ အႏွံ႔အျပား ျဖစ္ေပၚေနခ်ိန္ပါ။ သို႔ေသာ္လည္း ႏွစ္ဖက္စလံုးက ယခု ပဋိပကၡေတြကို ေျပလည္ႏိုင္ဖို႔ အတြက္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲေတြ ေရွ႔ဆက္ေရးကို စိတ္ထက္သန္မႈ ရွိၾကပါတယ္။ အခ်ိန္တိုအတြင္း ေျပလည္မႈ ရႏိုင္မယ္ မဟုတ္ဘူးဆိုတာလည္း သူတို႔ သိထားၾကပါတယ္။ မင္ဒဲလားနဲ႔ လူျဖဴ အစိုးရကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႔ ေဆြးေႏြးစဥ္ တေလွ်ာက္လံုးမွာေရာ၊ ေထာက္လွမ္းေရး မွဴးခ်ဳပ္ နီးလ္ ဘားနဒ္က ေနာက္ကြယ္ကေန ေထာက္လွမ္းစံုစမ္းေန တဲ့ ကိစၥေတြမွာေရာ သူတို႔ဖက္က အခ်က္ ၃-ခ်က္ကို စိတ္ဝင္စားေနခဲ့ပါတယ္။

ပထမတခ်က္ကေတာ့ ေတာင္အာဖရိကရဲ႔ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာေတြကို အၾကမ္းဖက္တဲ့နည္းနဲ႔ မေျဖရွင္းေတာ့ ဘူးလို႔ ေအအဲန္စီ ဖက္က ဆံုးျဖတ္ခ်က္ အခိုင္အမာ ရွိထားၿပီး-မၿပီး၊ ဒုတိယ အခ်က္ကေတာ့ ေတာင္အာဖရိက ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီနဲ႔ ေအအဲန္စီတို႔ ကာလၾကာရွည္ မဟာမိတ္အျဖစ္ လက္တြဲလာခဲ့ၾကၿပီးတဲ့ေနာက္ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒ အေပၚ သူတို႔ေတြက ဘယ္လို ဆက္လက္ အျမင္ရွိေနၾကသလဲ။ တတိယ အခ်က္ကေတာ့ မင္ဒဲလားအေနနဲ႔ လူမ်ားစုဆႏၵအရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမူ (Majority rule) ကို ဆက္လက္ၿပီး အေသကိုင္စြဲ ထား-မထား၊ အျခားညိ‡ႏိႈင္း ေျပလည္ႏိုင္တဲ့ ေရြးလမ္းတခုရွိ- မရွိ စသည္ျဖင့္ အခ်က္ အလက္ ေတြကို သိလိုေနၾက ပါတယ္။

မင္ဒဲလားအေနနဲ႔ကေတာ့ ပုဂၢိဳလ္ေရးအရ တေျဖာင့္တည္း စဥ္းစားတတ္သူ ျဖစ္ပါတယ္။ ေအအဲန္စီ အေနနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး လြတ္လပ္ ခြင့္ေတြ ရဖို႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ လႈပ္ရွားခဲ့တယ္။ အစိုးရဖက္က မတရားအသင္း ေၾကညာတဲ့အခါမွသာ လက္နက္စြဲ ကိုင္ေရး လမ္းစဥ္ကို ေရြးခ်ယ္ခဲ့ရတယ္လို႔ သူက စာတမ္းမွာ ေရးသား ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ "အစိုးရအေနနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး အာဏာကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္ခ်ဳပ္ကိုင္ထားသ၍ ႏိုင္ငံတြင္းရွိေနၾက တဲ့ လူမဲတိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးအေျဖရွာလိုစိတ္ ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ မျပမခ်င္း လက္နက္စြဲကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးကို စြန္႔ဖို႔ အေၾကာင္းမရွိဘူး။" လို႔ သူရဲ႔စာတမ္းမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒနဲ႔ ပတ္သက္လို႔လည္း မင္ဒဲလားက ေျပာင္ပဲ ေျပာပါတယ္။ ေအအဲန္စီဟာ ကြန္ျမဴနစ္အဖြဲ႔ မဟုတ္ပါဖူး။ သို႔ေသာ္ လည္း ေတာင္အာဖရိကကြန္ျမဴနစ္ပါတီနဲ႔ ၁၉၂ဝ ခုႏွစ္မ်ား ကတည္းက လက္တြဲၿပီး၊ အသားအေရာင္ ခြဲျခားေရးစနစ္ကို တူတူ တိုက္ပြဲဝင္ လာခဲ့ၾကပါတယ္။ "ဘဝတသက္လံုး လက္တြဲလာတဲ့ မိတ္ေဆြ၊ ရန္သူကို တူတူ တိုက္ေဖာ္တိုက္ဖက္ မိတ္ေဆြ၊ မိမိျပည္သူေတြ အၾကားမွာ ယံုၾကည္အားထားေနတဲ့ မိတ္ေဆြကို ဂုဏ္သိကၡာရွိတဲ့ လူတိုင္းက လက္တြဲðဖတ္မွ မဟုတ္။" လို႔လည္း မင္ဒဲလားက စာတမ္းမွာ သူရဲ႔ ရပ္တည္ခ်က္ကို ေရးခဲ့ပါတယ္။

လူအမ်ားစုအုပ္ခ်ဳပ္ေရး (Majority rule) နဲ႔ ပတ္သက္၍လည္း မင္ဒဲလားက၊ ဒီမူဟာ "ကမၻာတဝွမ္းလံုးရွိတဲ့ ဒီမိုကေရစီ စနစ္ တိုင္းမွာ က်င့္သံုးေနတဲ့ အေျခခံမူ"လို႔ ေျပာပါတယ္။ “လူျဖဴအခ်င္းခ်င္းအၾကားမွာ ဒီမူ အတိုင္း က်င့္သံုးေနရင္ေတာ့ အမွန္၊ လူမဲေတြက ဒီမူကို ေတာင္းဆိုၾကတဲ့အခါ ကမၻာပ်က္လုမတတ္ ျဖစ္ရ တယ္။ ဒီလို လူမ်ားစုအုပ္ခ်ဳပ္ေရး အေျခခံ တရားႀကီးကို ပစ္ပယ္ထားသမွ်ကာလပါတ္လံုး တည္ၿငိမ္မႈႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရဖို႔ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး" လို႔ မင္ဒဲလားက ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လူျဖဴေတြဖက္က စိုးရိမ္ခ်က္ ေတြကို ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအားျဖင့္ အာမခံခ်က္ေပး၊ ကာကြယ္ေပးဖို႔ လိုတယ္ ဆိုတာလည္း မင္ဒဲလားက ျမင္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြကိုေတာ့ ေစ့စပ္ညိႇႏိႈင္းရင္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္ လို႔လည္း ေထာက္ျပပါတယ္။

ဒီလို အေျခခံအားျဖင့္ ေဝးေနေသးေတာ့လည္း ေျပလည္မႈရဖို႔ဆိုတာ ေရရွည္ခရီးဆက္ၾကရမယ့္ ကိစၥပါ။ သို႔ေပမယ့္ ေဆြးေႏြး ဖက္ေတြ အၾကား အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈေတာ့ ရွိၾကပါတယ္။ မင္ဒဲလားကို ေထာင္ထဲမွာ သက္ေတာင့္သက္သာ အလုပ္ လုပ္ႏိုင္ေအာင္ စီစဥ္ေပးခဲ့သလို၊ ေနာက္ပိုင္းမွာ ျပင္ပကမၻာနဲ႔ ထိေတြ႔ဆက္ဆံခြင့္ ရဖို႔ အလည္အပတ္ ေလ့လာေရး ခရီးေတြ လည္း စီစဥ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ေထာင္ထဲမွာ ဖက္စ္ စာပို႔စက္သံုးခြင့္ရဖို႔ မင္ဒဲလားက ခြင့္ေတာင္းေတာ့လည္း ေနာက္ပိုင္း မွာ စီစဥ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ မင္ဒဲလားက ေတြ႔ဆံုလိုတဲ့ ဧည့္သည္ ေတြကိုလည္း ေတြ႔ႏိုင္ေအာင္ စီစဥ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး ျပည္ပမွာရွိေနတဲ့ ေအအဲန္စီပါတီရဲ႔ အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးျဖစ္သူ အဲဖရက္ ဇို နဲ႔ေတာင္ တယ္လီဖုန္း ေျပာခြင့္ ရခဲ့ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႔ေရွ႔ေနျဖစ္သူ ဘီဇို႔စ္နဲ႔ လည္း ပံုမွန္တိုင္ပင္ ခြင့္ရၿပီး အၾကံဉာဏ္ေတြ ရယူႏိုင္ခဲ့ပါ တယ္။ မင္ဒဲလားက ျပႆနာတခုလံုးကို ဖက္စံု ေထာင့္စံု ရုပ္လံုးေဖာ္ၾကည့္ဖို႔ အခြင့္ရေအာင္လည္း ခြင့္ျပဳခဲ့ပါတယ္။

ဒီကာလအတြင္းမွာ ႏိုင္ငံေရးအရ တင္းမာမႈေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ဖို႔ လူျဖဴအစိုးရဖက္ကလည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ အခ်ဳိ႔ လုပ္ ေဆာင္ခဲ့ ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေအာင္ျမင္မႈ မရခ့ဲပါဘူး။ သမၼတ ဘိုသာ လက္ထက္မွာ ျဖစ္ျဖစ္ ေျမာက္ ေျမာက္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြ မရွိခဲ့ေပမယ့္၊ သမၼတ ဒီကလပ္တက္လာတဲ့ အခါမွာေတာ့ သမၼတအျဖစ္ အဖြင့္ မိန္႔ခြန္းေျပာတဲ့ ေဖေဖၚဝါရီလ ၂ ရက္ေန႔မွာ ကတည္းက ေတာင္အာဖရိက ႏိုင္ငံေျပာင္းလဲေရးအတြက္ လမ္းစကို ဖြင့္ေပးခဲ့ပါတယ္။ သူက ယခင္အတိုက္အခံ လူမဲ ႏိုင္ငံေရး ပါတီေတြကို တရားမဝင္ေၾကညာထားတာ ရုပ္သိမ္းေပးခဲ့ၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ ေတြကိုလည္း ေရွ႔ဆက္ လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ကမ္းလွမ္းခဲ့ပါတယ္။

သို႔ေသာ္လည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔ ကမ္းလွမ္းခဲ့တဲ့ သမၼတသစ္ ဒီကလပ္ရဲ႔ အျမင္ကိုယ္၌မွာက လူမ်ားစုအုပ္ခ်ဳပ္ ေရးစနစ္ကို လက္မခံႏိုင္ပါဘူး။ ဒီလို လက္မခံႏိုင္ေၾကာင္းလည္း လူသိရွင္ၾကား အေၾကာက္အကန္ ျငင္းခဲ့ပါ တယ္။ ဒီကလပ္က "အႏိုင္ရသူ အကုန္ယူေၾကး" စနစ္ မျဖစ္ေစရဖူးလို႔ ေျပာပါတယ္။ "အာဏာ ခြဲေဝမွ်ယူတဲ့ စနစ္" ဆိုၿပီး သူက အဆိုတခုကို အၾကံျပဳ တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ အစိုးရဖြဲ႔စည္းတဲ့အခါ မတူကြဲျပားတဲ့ လူမ်ဳိး အုပ္စု အသီးသီးေတြ အၾကား၊ ေခါင္းေဆာင္ အမ်ားက ညိႇႏိႈင္း သေဘာတူညီၾကၿပီး အစိုးရဖြဲ႔၊ အုပ္ခ်ဳပ္ၾကဖို႔ သူက အဆိုျပဳထားတာပါ။

သမၼတသစ္ ဒီကလပ္က ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံကို "လူနည္းစုေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ ႏိုင္ငံ" လို႔ ေခၚေဝၚ သံုးႏႈံး ခဲ့ပါတယ္။ ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံမွာက လူမဲ လူမ်ဳိးစုေပါင္း (၁ဝ) ခုေက်ာ္ ရွိေနပါတယ္။ အလားတူ လူျဖဴ အာဖရိကန္နာေတြ ကလည္း လူနည္းစုတခု အျဖစ္ သူက ကိုယ္စားျပဳၿပီး တင္ျပေျပာဆိုတာပါ။ သူရဲ႔ တင္ျပ ခ်က္ကို အေျခခံၿပီး ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ မူၾကမ္း တခုကိုလည္း ေရးဆြဲ အဆိုျပဳခဲ့ပါတယ္။ ဒီဖြဲ႔စည္းပံုအရ ႏိုင္ငံမွာ လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္ရွိမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေအာက္လႊတ္ ေတာ္မွာေတာ့ ႏိုင္ငံတကာက က်င့္သံုးေနတဲ့ ပံုစံ အတိုင္း လူတိုင္းက မဲေပး ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ ေတြ ရွိပါလိမ့္မယ္။ ဆီးနိတ္ (အထက္လႊတ္ေတာ္) မွာေတာ့ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြက ကိုယ္စားလွယ္ေတြ တန္းတူ ကိုယ္စားျပဳခြင့္ ရွိေစရမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ၎ဆီးနိတ္ရဲ႔ အမ်ားသေဘာတူညီခ်က္ရမွသာ အေရးကိစၥေတြကို ဆံုးျဖတ္ရမယ္လို႔ တင္ျပပါ တယ္။ အစိုးရဖြဲ႔တဲ့အခါက်ေတာ့လည္း ႏိုင္ငံေရးပါတီ အားလံုးကေနၿပီး ေရြးခ်ယ္ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ ကက္ဘိနက္ ဝန္ႀကီး အဖြဲ႔ (Collegiate cabinet) တခု ရွိပါလိမ့္မယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတကိုလည္း အင္အားအႀကီးမားဆံုး ကိုယ္စားျပဳႏိုင္တဲ့ ပါတီႀကီး (၃) ခု၊ ဒါမွမဟုတ္ ပါတီႀကီး (၅) ခုက ေခါင္းေဆာင္ေတြက အလွည့္က် သမၼတ အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္မယ္လို႔လည္း ဆိုပါတယ္။ ကက္ဘိနက္ဝန္ႀကီးအဖြဲ႔က ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရာမွာေတာ့ လူအားလံုး သေဘာဆႏၵတူညီမႈရမွ (Consensus) မွ ဆံုးျဖတ္တဲ့ စနစ္နဲ႔ သြားမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ သေဘာ ကေတာ့ ေအာက္လႊတ္ေတာ္က တင္သြင္းလာသမွ် ဥပေဒမူၾကမ္းေတြကို လူျဖဴ လူနည္းစု ေခါင္းေဆာင္ေတြ ပါဝင္ေနတဲ့ ဆီးနိတ္နဲ႔ ဝန္ႀကီးအဖြဲ႔ ကက္ဘိနက္မွာ ဗီတိုအာဏာနဲ႔ ျငင္းပယ္ခြင့္ ရေရးပါပဲ။ လူျဖဴလူနည္းစု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကေတာ့ အဆံုးသတ္သြားပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း လူမဲေတြလည္း အာဏာ အခိုင္အမာ ရရွိဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္တဲ့ စနစ္မ်ဳိးပါ။

လူမဲေခါင္းေဆာင္ေတြကေတာ့ အခု အဆိုျပဳတဲ့ "အာဏာခြဲေဝယူေရး အစီအစဥ္"ကို အတုအေယာင္ လွည့္စားမႈလို႔ ျမင္ၾကပါ တယ္။ လူမ်ားစု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို ပယ္ခ်ရင္း "ရံႈးသူ အကုန္ယူေၾကးစနစ္" ျဖစ္ေန ၿပီလို႔ ေလ့လာသူေတြက ပ်က္ရယ္ျပဳၾက ပါေသးတယ္။ ဒီမူဟာလည္း အလုပ္ျဖစ္ဖြယ္ မျမင္လွပါဘူး။ ဒီလို အေျခခံ စဥ္းစားခ်က္ျခင္း၊ အက်ဳိးစီးပြားခ်င္း ကြာျခားေန ေလေတာ့ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲေတြ နီးစပ္ေအာင္ျမင္ဖို႔ လည္း ေရတိုကာလမွာေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ ျပဒါးတလမ္း-သံတလမ္းဆိုတဲ့ အေျခအေန စစ္စစ္ပါ။ ေရွ႔တပတ္မွာေတာ့ ျပည္ပမွာ ရွိေနတဲ့ ေအအဲန္စီဖက္ ကလည္း ျပည္တြင္းမွာ လႈပ္ရွား မႈေတြ အရွိန္ျမႇင့္ဖို႔နဲ႔ အင္အားတည္ေဆာက္ဖို႔ ေျမေအာက္လုပ္ငန္း စီမံခ်က္ေတြ စတင္လာတဲ့အေၾကာင္းကို တင္ျပမွာပါ။ ဒီတပတ္ေတာ့ နားၾကပါစို႔ရဲ႔။ အားလံုး ၿငိမ္းခ်မ္းေပ်ာ္ရႊင္ႏိုင္ၾကပါေစ။

(ယခု ေဆာင္းပါးကို လြတ္လပ္ေသာအာရွအသံ ျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္ RFA မွ ထုတ္လႊင့္သြားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ RFA ၏ မူပိုင္သာျဖစ္ၿပီး ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။)

No comments:

Recent Comments