Pages

Thursday, January 26, 2012

တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယေတြ႔ဆံုေလရာ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ႏွင့္ အာရွ၏ လမ္းဆံုလမ္းခြအသစ္ (၈)

ျပင္ပ ေဆာင္းပါးရွင္ ဦးေအာင္သူၿငိမ္းက Faber & Faber Ltd. London စာအုပ္တိုက္က ထုတ္ေ၀တဲ့ "တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယ ေတြ႔ဆံုေလရာ။ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အာရွလမ္းဆံုလမ္းခြ အသစ္" (Where China Meets China: Burma and the New Crossroads of Asia) ဆိုတဲ့ စာအုပ္ အေၾကာင္းကို တင္ဆက္ေနပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ကို ဦးသန္႔ျမင့္ဦးေရးသားထားၿပီး ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ တြင္းမွာမွ ထုတ္ေ၀ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတပတ္မွာေတာ့ ဒုတိယကမၻာစစ္နဲ႔ ေနာက္ပိုင္း ျမန္မာျပည္ရဲ႔ မဟာဗ်ဴဟာ အရ အေရးပါမႈအတက္အက်ကို တင္ျပေပးထားပါတယ္။

ေသာတရွင္ မိတ္ေဆြမ်ားခင္ဗ်ား။
စာေရးသူဦးသန္႔ျမင့္ဦးက ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္းမွာ ျမန္မာျပည္က မဟာဗ်ဴဟာအရ အခ်က္အျခာက်၊ တန္ဖိုးတက္လာ တဲ့အေၾကာင္း တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒုတိယကမၻာစစ္မွာ ဂ်ပန္ တပ္ေတြက တရုတ္ႏိုင္ငံ ပင္လယ္ဆိပ္ကမ္းတေလွ်ာက္ကိုသိမ္း ပိုက္ထားၿပီး၊ မဟာမိတ္တပ္ ေတြကလည္း ပစိဖိတ္သမုဒၵရာတ၀ွမ္း ဂ်ပန္ေတြကို ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့အခ်ိန္ပါ။ ေနမ၀င္ အင္ပိုင္ယာျပည့္ရွင္ အဂၤလိပ္ကိုယ္တိုင္လည္း၊ မရႈမလွ အရွက္တကြဲနဲ႔ ေနရာအမ်ားအျပားကို ဆုတ္ခြာေပးခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ မွာ မဟာမိတ္တပ္ေတြကို ဦးေဆာင္ၿပီး၊ ဂ်ပန္ကိုခုခံေနသူ အေမရိကန္အစိုးရကိုယ္တိုင္က ျမန္မာျပည္ကိုစိတ္၀င္တစား ၾကည့္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေမရိကန္ရဲ႔စိတ္၀င္စားမႈက ျမန္မာျပည္ကို ဂ်ပန္လက္ေအာက္ က လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ကူညီတိုက္ခိုက္ေပးဖို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ လူအင္အားမ်ားလွတဲ့ တရုတ္ျပည္ႀကီးက ဒီစစ္ပြဲမွာ သူတို႔ဖက္က ခံတိုက္ႏိုင္ေအာင္၊ တရုတ္ကို ေနာက္ေဖးလမ္းကေန စစ္အကူအညီ အေထာက္အပံ့ေတြ ေပးႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ အခ်ိန္မွာ အေမရိကန္က ကလကတၱားကေန ေလယာဥ္ပ်ံေတြနဲ႔ ယူနန္ျပည္နယ္ထဲကို လက္နက္က်ည္ဆံေတြ ပို႔ေပးေနတယ္ ဆိုေပမယ့္လည္း၊ လိုအပ္ေနတာထက္ မစို႔မပို႔သာ ေရာက္ပါတယ္။ တကယ္လို႔ ရန္ကုန္ကေန ပို႔မယ္ဆိုရင္ျဖင့္ ေရာက္ႏိုင္တဲ့ ပမာဏထက္ အနည္းအက်ဥ္းမွ်ပဲ ေရာက္တယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ဒီအစီအစဥ္အတြက္ ရန္ကုန္ကို ကမ္းတက္ျပန္ သိမ္းပိုက္ဖို႔လည္း မလိုအပ္ေသးပါဘူး။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၊ အာသံျပည္နယ္ လီဒိုကေန ျမန္မာျပည္ေျမာက္ဖ်ားကို ျဖတ္လို႔ယူနန္ ျပည္ထဲကို လမ္းေပါက္ႏိုင္ပါတယ္။ ၁၉၄၃ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ကေနဒါႏိုင္ငံ၊ ကြိဘက္ကြန္ဖရင့္မွာျဖင့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ခ်ာခ်ီ က အေမရိကန္သမၼတ ရုစဗဲ့လ္ကို Burma Road လို႔ေခၚတဲ့ ျမန္မာျပည္ျဖတ္လမ္း ဖြင့္ဖို႔ သေဘာတူခြင့္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ ထပ္ ၁၈ လအတြင္းမွာေတာ့ စစ္သား၊ အရပ္သား ေထာင္ေသာင္းခ်ီစုေဆာင္းၿပီး ေန႔ေရာညပါ Burma Road ကို ေဖာက္ ၾကပါေတာ့ တယ္။ ဒီလမ္းကို လီဒိုလမ္းမႀကီး၊ ဒါမွမဟုတ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္စတီး၀ဲလ္ကို အစြဲျပဳလို႔ စတီး၀ဲလ္ လမ္းမႀကီးလို႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။ ဟိမ၀ႏၱာေတာင္ေျခကေန ပတ္ၿပီး တရုတ္-အိႏၵိယ တိုက္ရိုက္လမ္းေပါက္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။ ဒီလမ္းေဖာက္ ရာမွာ လူ ၂ ေသာင္း ေလာက္ ေသဆံုးခဲ့ရေၾကာင္းလည္း အရင္အပတ္က တင္ျပခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီအခ်ိန္က အေမရိကန္တပ္မွာ ပါလာတဲ့ စစ္သားအမ်ားစုက အာဖရိကတိုက္က စစ္သားေတြ၊ အေမရိကန္က လူမဲေတြ ပါ။ သူတို႔က အင္းဆက္ပိုးမႊား၊ ၾကမ္းတမ္းတဲ့ရာသီဥတု၊ ေရာဂါဘယ၊ ရက္စက္တဲ့ မိုးဥတုဒဏ္ေတြ ခံခဲ့ၾကရပါတယ္။ သူတို႔ကို ဘယ္သူမွလည္း တခုတ္တရ ေက်းဇူးတင္တယ္လို႔ ေျပာတာမၾကားခဲ့ရပါဘူး။ အခု အေမရိကန္သမၼတ အိုဘားမားရဲ႔အဖိုး ေတာင္ အေမရိကန္စစ္တပ္နဲ႔အတူ ျမန္မာျပည္ကို ေရာက္လာခဲ့ဖူးပါေသးတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ ၁၉၄၄ ခုႏွစ္မွာေတာ့ ဂ်ပန္က ျမန္မာ-အိႏၵိယနယ္စပ္ေဒသေတြကေနတဆင့္ ထိုးစစ္အႀကီးအက်ယ္ ဆင္ႏႊဲခဲ့ပါေတာ့ တယ္။ အိႏၵိယစစ္မ်က္ႏွာမွာ ဦးေဆာင္ေနသူ ၿဗိတိသွ်ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး စလင္းက ဒီထိုးစစ္ကို ရိုက္ခ်ဳိးလို႔၊ အက်ပ္အတည္းကို ေျပာင္းျပန္လွန္ အခြင့္အေရးအျဖစ္ ေျပာင္းယူခဲ့ပါတယ္။ ေထာက္ပံ့ေရးလမ္းေၾကာင္း သိပ္ရွည္ေနတဲ့ ဂ်ပန္ေတြကို ေနာက္ ေက်ာက ျခေသၤ့တပ္ေတြနဲ႔ ရိကၡာလူသူ ျဖတ္ေတာက္ပါတယ္။ ဂ်ပန္ကလည္း စစ္အင္အားဆုတ္ယုတ္လာခ်ိန္ဆိုေတာ့ ေထာက္ပံ့ေရး ေကာင္းေကာင္း မလိုက္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ျပန္လန္ဆင္းလာတဲ့ ဂ်ပန္တပ္ေတြေနာက္ကို ၿဗိတိသွ်နဲ႔ မဟာမိတ္ တပ္ေတြက လိုက္လာပါတယ္။ ခ်င္းတြင္းျမစ္ကို ျဖတ္၊ ဧရာ၀တီကိုျဖတ္လို႔ ရန္ကုန္-မႏၱေလးၾကားက မိတၳီလာကို ၁၉၄၄ ဒီဇင္ဘာလလယ္မွာ သိမ္းပိုက္လိုက္ၿပီး ဆက္ ခ်ီတက္လာၾကပါတယ္။ ၁၉၄၅ မတ္လ ၂၀ ရက္ေန႔မွာေတာ့ ဗို္လ္ခ်ဳပ္စလင္း ဦးေဆာင္တဲ့ မဟာမိတ္တပ္ေတြက မႏၱေလးကိုပတ္၀ိုင္းလို႔ ေနာက္ဆံုးသိမ္းပိုက္ခဲ့ပါတယ္။ ေဂၚရခါးတပ္ေတြနဲ႔ ေ၀လနယ္ ရဲဂ်ီမင့္ တပ္ရင္းတို႔က အရင္ၿဗိတိသွ်ေတြ ေႏြရာသီရံုးစိုက္ရာ ေမၿမိဳ႔ကို ျပန္သိမ္းပိုက္ႏိုင္လိုက္ပါတယ္။ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္၊ ေမလမွာ အိႏၵိယ တပ္မအမွတ္ ၁၇ က သိပ္ႀကီးႀကီးမားမား ခုခံမႈမရွိဘဲ ရန္ကုန္ကို ျပန္သိမ္းပိုက္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ ၃ လ အၾကာမွာ ေတာ့ ဂ်ပန္မွာ အဏုျမဴဗံုးက်ၿပီး စစ္ႀကီးလည္း နိဂံုးခ်ဳပ္ဇာတ္သိမ္းခဲ့ပါေတာ့တယ္။

ဒီေနရာမွာ သမိုင္းကိုဖတ္ရင္း က်ေနာ္အေတြးရွည္ေနမိပါေသးတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ အခုတေလာဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း အေၾကာင္း ရုပ္ရွင္ရိုက္မယ္ဆိုတဲ့ကိစၥေတြနဲ႔လည္း ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ အခုလို ဂ်ပန္စစ္အလန္၊ ေနာက္ကလိုက္လာတဲ့ ၿဗိတိသွ်ဒီ၀ီဇံ တပ္မႀကီးေတြက မႏၱေလးကို ၁၉၄၅ ခုႏွစ္၊ ႏွစ္ဆန္းပိုင္းမွာ ေရာက္လာပါၿပီ။ မႏၱေလးကို ၿဗိတိသွ် ေတြ ျပန္သိမ္း ပိုက္ႏိုင္တာက ၁၉၄၅ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂၀ မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတို႔ ဂ်ပန္ေတာ္လွန္ေရးစတင္ ေၾကညာတာက မတ္လ ၂၇ ရက္မွာမွ ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ သင္ခဲ့ရတဲ့သမိုင္းေတြမွာ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးတပ္မေတာ္ (ဘီအိုင္ေအ) ကပဲ ဂ်ပန္ကို တိုက္ထုတ္လိုက္သမ်ဳိး သင္ၾကားခဲ့ရၿပီး၊ အခုလို ဒီ၀ီဇံလိုက္ ၀င္လာတဲ့ မဟာမိတ္တပ္မႀကီးေတြကိုေတာ့ ေဖာ့ထား ပါတယ္။ တခုခ်ီးက်ဴးမိတာကေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္တို႔ အခ်ိန္ကိုက္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ႏိုင္မႈပါ။ ဒီထက္နည္း နည္းေနာက္က်ရင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္တို႔ကိုယ္တိုင္ ဂ်ပန္နဲ႔အတူ ေရာေျပးရတဲ့ကိန္းမ်ဳိး ဆိုက္သြားႏိုင္ပါတယ္။ က်ေနာ္ေျပာခ်င္တာ မ်ဳိးခ်ိတ္ျမန္မာ့ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြကို ႏွိမ္ခ်ခ်င္လို႔ မဟုတ္ပါ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းအေၾကာင္း ရုပ္ရွင္ရိုက္တဲ့အခါ စိတ္ပူမိတာကေတာ့ အခုလိုေနာက္ခံ အခင္းအက်င္းႀကီးေတြအတြက္ လူသူအင္အား ေငြေၾကးတတ္ႏိုင္ပါ့မလားဆိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးၿပီးလို႔ ၃ ႏွစ္အၾကာမွာေတာ့ ၿဗိတိသွ်ေတြလည္း အာရွကဆုတ္ခြာခဲ့ပါတယ္။ ပထမအိႏၵိယကို လြတ္လပ္ေရး ေပးၿပီး၊ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာက လြတ္လပ္ေရးရခဲ့ပါတယ္။ စစ္ႀကီးၿပီးတဲ့အခါ ျမန္မာျပည္က အရင္ကအေရးပါခဲ့တဲ့၊ မဟာ ဗ်ဴဟာတန္ဖိုးက က်သြားပါတယ္။ စစ္ေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္က လမ္းပန္း အေျခခံအေဆာက္အဦ ျပာပံုျဖစ္ေနပါတယ္။ စီးပြားေရး ျပန္နာလံထူရေအာင္ လုပ္ဖို႔လည္း ၿဗိတိသွ်ေတြက စိတ္မ၀င္စားေတာ့သလို၊ အရင္းအႏွီးလည္း မစိုက္ႏိုင္ ေတာ့ပါ။ မေလးရွား၊ စကၤာပူ၊ ေဟာင္ေကာင္တို႔က ၿဗိတိသွ်ေတြအတြက္ မဟာဗ်ဴဟာအရ ပိုလို႔အေရးပါလာပါတယ္။ အဲဒီ အခ်ိန္မွာ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ျပင္းျပ ထက္သန္ေနၾကတဲ့ ျမန္မာမ်ဳိးခ်စ္ေတြကလည္း ၿဗိတိသွ်ေတြ ထြက္သြားဖို႔ ဘယ္ ေလာက္ပဲတန္ဖိုးေပးရ၊ ေပးရ လုပ္ၾကမယ္ ျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္ပါ။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး သိပ္မၾကာခင္မွာပဲ ျမန္မာျပည္မွာ ျပည္တြင္းစစ္မီး ေတာက္ေလာင္လာ ခဲ့ပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရးအၿပီး ၁၂-ႏွစ္ အၾကာမွာေတာ့ ျမန္မာျပည္က စစ္အာဏာသိမ္း အုပ္ခ်ဳပ္မႈေတြနဲ႔ ၾကံဳခဲ့ရသလို၊ ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း အထီးက်န္ တံခါးပိတ္ မူ၀ါဒကို က်င့္သံုးခဲ့ပါေတာ့တယ္။ ျမန္မာျပည္ ရဲ႔ မဟာဗ်ဴဟာအရ အေရးပါမႈ၊ တန္ဖိုးလည္း ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ရတဲ့ကာလ ျဖစ္လာခဲ့ပါေတာ့တယ္။ တၿပိုင္နက္တည္းမွာ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္မ်ားမွာေတာ့ တရုတ္-အိႏၵိယ နယ္စပ္စစ္ပြဲေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ တရုတ္-အႏိၵိယ၊ ျမန္မာ ၃-ႏိုင္ငံလံုးကလည္း ျပည္တြင္း ေရးကိုသာ ဦးစားေပး၊ တံခါး ပိတ္မူ၀ါဒ က်င့္သံုးခဲ့တဲ့ကာလေတြ ျဖစ္ေနခဲ့ၿပီး၊ လီဒို လမ္းမႀကီးလို႔ေခၚတဲ့ ျမန္မာလမ္းမႀကီး လည္း ေနာက္ထပ္ရာစုႏွစ္ တ၀က္တိုင္၊ ႏွစ္ ၅၀ ေက်ာ္ ျခံဳႏြယ္ပိတ္ေပါင္းေတြ ထူခဲ့ရေၾကာင္းပါ ခင္ဗ်ား။

ေနာက္တပတ္မွာေတာ့ စာေရးသူ ဦးသန္႔ျမင့္ဦးရဲ႔ ခရီးစဥ္ေတြ၊ အဲဒါနဲ႔ ဆက္စပ္ရာ သမိုင္းထင္ဟပ္ခ်က္၊ အျမင္ေတြ အေၾကာင္း ဆက္လက္တင္ျပပါမယ္။ အားလံုးၿငိမ္းခ်မ္းေပ်ာ္ရႊင္ၾကပါေစ။

(ယခု ေဆာင္းပါးကို လြတ္လပ္ေသာအာရွအသံ ျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္ RFA မွ ထုတ္လႊင့္သြားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ RFA ၏ မူပိုင္သာျဖစ္ၿပီး ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။)

No comments:

Recent Comments