Pages

Saturday, January 7, 2012

တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယေတြ႔ဆံုေလရာ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ႏွင့္ အာရွ၏ လမ္းဆံုလမ္းခြအသစ္ (၇)

ျပင္ပ ေဆာင္းပါးရွင္ ဦးေအာင္သူၿငိမ္းက Faber & Faber Ltd. London စာအုပ္တိုက္က ထုတ္ေ၀တဲ့ "တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယ ေတြ႔ဆံုေလရာ။ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အာရွလမ္းဆံုလမ္းခြ အသစ္" (Where China Meets China: Burma and the New Crossroads of Asia) ဆိုတဲ့ စာအုပ္အေၾကာင္းကို တင္ဆက္ေနပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ကို ဦးသန္႔ျမင့္ဦးေရးသားထားၿပီး ၂၀၁၁ ခုႏွစ္တြင္းမွာမွ ထုတ္ေ၀ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတပတ္မွာေတာ့ Burma Road လို႔ ေခၚတဲ့ ဒုတိယကမၻာစစ္က အေရးပါ ခဲ့တဲ့ "ျမန္မာျပည္လမ္း" အေၾကာင္းသမိုင္းေနာက္ခံကို တင္ျပေပးထားပါတယ္။

ေသာတရွင္ မိတ္ေဆြမ်ားခင္ဗ်ား။
စာေရးသူဦးသန္႔ျမင့္ဦးက မႏၱေလးကေန အခုျပင္ဦးလြင္လို႔ ေခၚေနတဲ့ ေမၿမိဳ႔ကို ခရီးဆက္ ထြက္ပါတယ္။ ဗမာဘုရင္ေတြ တခ်ိန္က နန္းစိုက္ခဲ့ရာ မႏၱေလးက အေနာက္ဖက္မွာ ဧရာ ၀တီျမစ္၊ အေရွ႔ဖက္မွာေတာ့ ထံုးေက်ာက္ေတာင္ ေျမျပန္႔လြင္ ျပင္ျဖစ္တဲ့ ရွမ္းကုန္းေျမျမင့္နဲ႔ ထိစပ္ေနပါတယ္။ အဲဒီရွမ္းကုန္းေျမျမင့္က ျမင့္တက္သြားလိုက္တဲ့ ေျမျမင့္ဟာ မိုင္ေထာင္ ေပါင္းမ်ားစြာ ေ၀းတဲ့ ယန္းဇီးျမစ္၀ွမ္း၊ တရုတ္ႏိုင္ငံ အလယ္ပိုင္းျပည္နယ္ေတြအထိ တိုင္ေအာင္ပါပဲ။

မႏၱေလးကေန ေမၿမိဳ႔ကို ၄၃ မိုင္ပဲ ေ၀းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ရာသီဥတုနဲ႔ ေျမမ်က္ႏွာသြင္ျပင္က အေတာ္ျခားသြားပါၿပီ။ သူ ငွားစီး သြားတဲ့ကားေပၚမွာ ျမန္မာေခတ္ေပၚ ရက္ပ္သီခ်င္းေတြ ဖြင့္ေနေတာ့ သူနားမလည္၊ မခံစားႏိုင္ပံုျဖစ္ရတဲ့အေၾကာင္း လည္း ေခတ္သရုပ္ကို စာေရးသူက ထည့္ေရးထားပါေသးတယ္။ ေမၿမိဳ႔ေရာက္ေတာ့ သူ ကန္ဒါကရိတ္ (Candacraig) ဟိုတယ္မွာ တည္းပါတယ္။ ဒီမွာ စာေရးသူက တခ်ိန္အတိတ္က ၿဗိတိသွ်ေတြ ျမန္မာျပည္ကို အုပ္စိုးခဲ့စဥ္က စီမံေဆာင္ ရြက္ခဲ့ပံုေတြကို ျပန္ေျပာင္းေဖာ္ျပပါတယ္။ သူတည္းခိုတဲ့ ကန္ဒါကရိတ္ဟိုတယ္ဆိုတာက တခ်ိန္တုန္းက ဟိုတယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာျပည္ကို ဦးေဆာင္သိမ္းပိုက္ခဲ့တဲ့ ဘံုေဘ-ဘားမားသစ္ကုမၸဏီက လူပ်ဳိလူလြတ္၀န္ထမ္းေတြ တည္းခိုရေအာင္ တခ်ိန္က ေဆာက္ထား ခဲ့တာပါ။ ကရက္ေဒါ့ကုတ္ (Craddock court)၊ ကေရာက္တြန္ (Croxton) ဟိုတယ္တို႔ ဆိုရင္ တခ်ိန္တုန္းက ဘံုေဘ-ဘားမား ကုမၸဏီက မိသားစုလိုက္လာရင္ အပန္းေျဖဖို႔ ေဆာက္ထားၾကတဲ့ တည္းခိုေဆာင္ ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿဗိတိသွ်ေတြက ဘယ္ ေနရာေရာက္ေရာက္ သူတို႔ေနထိုင္ခဲ့တဲ့ ၿဗိတိန္ရဲ႔အေငြ႔အသက္၊ ဓာတ္ကိုျပန္ရ ေအာင္ ဖန္တီးထားၿပီး ေနထိုင္တတ္ၾကတဲ့ အေၾကာင္းကိုလည္း ဦးသန္႔ျမင့္ဦးက ေဖာ္ျပပါတယ္။ ေမၿမိဳ႔ဆိုတာလည္း တခ်ိန္ တုန္းက အဲသည္လိုဖန္တီးထားခဲ့တဲ့ အပန္း ေျဖၿမိဳ႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေမၿမိဳ႔ကေန တရုတ္ျပည္ကို ဆက္သြယ္ႏိုင္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းက တခ်ိန္တုန္းက အင္မတန္ခက္ခဲ အေၾကာင္းေ၀းခဲ့ရပါတယ္။ တရုတ္ျပည္အလယ္ေခတ္မင္းေတြကာလက ျမန္မာျပည္မွာ သူတို႔စိတ္၀င္စားစရာေတြ ရွိခဲ့ပါ တယ္။ အထူးသျဖင့္ တန္ဖိုးႀကီးတဲ့ေက်ာက္စိမ္း၊ ပယင္းေတြအျပင္၊ ျမန္မာျပည္မွာ ၀ါနဲ႔ လက္ဖက္ထြက္ရွိတာကိုလည္း သူတို႔ သိၾကပါတယ္။ ေမၿမိဳ႔ေျမာက္ပိုင္း ရွမ္းျပည္နယ္ထဲမွာ လက္ဖက္ကို အႀကီးအက်ယ္ စိုက္ပ်ဳိးၿပီး တဖက္ႏိုင္ငံထဲကို တင္ပို႔ ေရာင္းခ်ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တခ်ိန္တုန္းက ျမန္မာျပည္ကိုက်ဴး ေက်ာ္လာသူေတြဟာလည္း ဒီလမ္းေၾကာင္းကပဲ ၀င္လာ ခဲ့ၾကတယ္လို႔ သူကေရးပါတယ္။ ၁၃ ရာစုမွာ မြန္ဂိုစစ္သည္ေတြ လာတိုက္ခိုက္ခဲ့ဘူးပါတယ္။ ၁၇ ရာစုမွာေတာ့ တရုတ္နဲ႔ မန္ခ်ဴး တပ္ေတြ လာၿပီး သိမ္းပိုက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ ၁၇၀၀ ခုႏွစ္မ်ားေတြမွာ မန္ခ်ဴးတရုတ္ေတြက က်ဴးေက်ာ္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့တာ တႀကိမ္မဟုတ္၊ ၄ ႀကိမ္ေတာင္ ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ထက္သန္ျပင္းျပတဲ့ ျမန္မာေတြက တြန္းလွန္ႏိုင္ခဲ့တယ္လို႔ ဦးသန္႔ျမင့္ဦးက ေရးပါတယ္။

ျမန္မာျပည္ ၿဗိတိသွ်ေတြလက္ေအာက္ ကိုလိုနီျဖစ္ရခ်ိန္မွာေတာ့ တရုတ္ျပည္က ျမန္မာျပည္အေရးဖက္လွည့္ၿပီး စိတ္မ၀င္စား ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ အဲသည္အခ်ိန္က လူမမာႀကီးလို႔ တင္စားေခၚရေလာက္ေအာင္ တရုတ္ျပည္က ခ်ိနဲ႔ေနခ်ိန္ပါ။ တရုတ္ျပည္ တြင္းမွာ လည္း ျပည္တြင္းစစ္ရယ္၊ စစ္ဘုရင္ေတြရယ္ သူတလူ ငါတမင္းျဖစ္ေနၾကခ်ိန္ပါ။ ျမန္မာျပည္ကို ကိုလိုနီျပဳ သိမ္းပိုက္ ထားတဲ့ ၿဗိတိသွ်ေတြအေနနဲ႔လည္း အဲဒီအခ်ိန္က ျမန္မာျပည္ဟာ သိပ္ၿပီးစိတ္၀င္စားဖြယ္ေကာင္းတဲ့ ေဒသတခုအျဖစ္ ျမင္ခဲ့ ၾကတာ မဟုတ္ဘူး၊ သူတို႔အိႏၵိယအင္ပိုင္ယာရဲ႔ အေရွ႔ဖက္ မ်က္ႏွာစာ ကာကြယ္ေရးအတြက္ေလာက္သာ ၾကည့္ခဲ့ၾက တာလို႔ သူက ေဖာ္ျပပါတယ္။ ၁၈၂၀ ခုႏွစ္ေတြမွာ ဗမာဘုရင္တပ္ေတြက အင္ပိုင္ယာခ်ဲ႔ထြင္လို႔ အိႏၵိယအေရွ႔ဖက္နယ္စပ္ အာသံ၊ မဏိပူကို က်ဴးေက်ာ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ဒီစစ္ပြဲထဲကို ၿဗိတိသွ်ေတြက မပါခ်င္ပါခ်င္နဲ႔ ၀င္လာခဲ့ရတယ္လို႔ ဆို ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွ ဧရာ၀တီျမစ္၀ွမ္းတေလွ်ာက္ လံုျခံဳေရး၊ စိုးမိုးႏိုင္ေရးကို ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကတယ္ ဆိုပါတယ္။ တခ်ိန္ထဲ မွာပဲ ျမန္မာျပည္ကို ရထားရင္၊ တရုတ္နဲ႔ နယ္ျခား ၾကားခံဇုန္ျဖစ္ႏိုင္သလို၊ မဲေခါင္ျမစ္၀ွမ္းေဒသကို သိမ္းပိုက္ကိုလိုနီလုပ္ထား တဲ့ ျပင္သစ္ေတြနဲ႔လည္း နယ္ျခား ၾကားခံဇုန္ျဖစ္ႏိုင္တယ္ဆိုတာေလာက္ သေဘာရခဲ့ၾကပါတယ္။ တၿပိုင္ထဲမွာေတာ့ ၿဗိတိသွ် ေတြအတြက္ ျမန္မာျပည္က ေငြတြင္းႀကီးပါ။ ဆန္စပါး၊ ကၽြန္းသစ္၊ ေရနံ စတဲ့ထြက္ကုန္ေတြရွိ သလို၊ တန္စတင္၊ ေငြ၊ ခဲ၊ ေၾကးနီ၊ သတၱဳစတဲ့ သယံဇာတတြင္းထြက္ေတြလည္း ရွိေနပါေသးတယ္။

ဒါေပမယ့္ ၁၉၃၀ ခုႏွစ္ေတြမွာ ဂ်ပန္အင္ပိုင္ယာျပည့္ရွင္ရဲ႔ တပ္ေတြက တရုတ္ျပည္အေရွ႔ဖက္ကမ္းေျခေဒသေတြကို က်ဴးေက်ာ္ သိမ္းပိုက္လာၿပီး၊ အာရွတခြင္လံုးကို ၿခိမ္းေျခာက္လာတဲ့အခါ ျမန္မာျပည္က မဟာဗ်ဴဟာ စစ္ေရးအရပါ အေရးပါတဲ့ အေန အထားေရာက္ လာပါေတာ့တယ္။ ဂ်ပန္ေတြက မန္ခ်ဴးကေန၊ ေဟာင္ေကာင္အထိ တရုတ္ျပည္ဆိပ္ကမ္းေဒသေတြကို သိမ္း ပိုက္ထားပါၿပီ။ ဂ်ပန္တပ္အင္အား ၂ သိန္းေက်ာ္၊ ေရတပ္၊ ေလတပ္ေတြနဲ႔ ရွန္ဟိုင္းကိုလည္း ၁၉၃၇ ခုႏွစ္မွာ သိမ္းပိုက္ခဲ့ပါ တယ္။ ခ်န္ေကရွိတ္က သူ႔ၿမိဳ႔ေတာ္ကိုေတာင္ ခ်ဳံကင္းကို ဆုတ္ခြာခုခံေနရတဲ့အခ်ိန္ပါ။ ၿဗိတိသွ်ေတြအတြက္ ျမန္မာျပည္ဆိုတာ အိႏၵိယကို ဂ်ပန္မက်ဴးေက်ာ္လာႏိုင္ေစ ေရး ခုခံရမယ့္ ေရွ႔တန္းစစ္မ်က္ႏွာ ျဖစ္လာပါတယ္။ အေမရိကန္ေတြ အတြက္ကေတာ့ တရုတ္ျပည္ကို မဟာမိတ္တပ္ေတြ ဖက္က စစ္ထဲပါလာေစခ်င္သလို၊ တရုတ္ျပည္က ခ်န္ေကရွိတ္ရဲ႔ တပ္ေတြကို ဆက္လက္ ေထာက္ပံ့ႏိုင္ဖို႔ ျမန္မာျပည္ကို ျဖတ္ၿပီး ေနာက္ေဖးလမ္းဖြင့္ဖို႔ အေရးေပၚလိုအပ္လာပါတယ္။

အေမရိကန္စစ္ပစၥည္းေတြကို ရန္ကုန္ကတဆင့္ မႏၱေလးအထိ ထရပ္ကားေတြနဲ႔ တင္ပို႔ပါတယ္။ အဲဒီကေန ေမၿမိဳ႔၊ လားရိႈး အထိ ရထားနဲ႔ ပို႔ပါတယ္။ လားရိႈးကေန တရုတ္ျပည္ ကူမင္းၿမိဳ႔အထိကို အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကားလမ္းေပါက္ေအာင္ ေဖာက္ယူပါ တယ္။ တရုတ္ျပည္ဖက္အျခမ္းမွာ တရုတ္လုပ္သား ၂ သိန္းေက်ာ္နဲ႔ မိုင္ ၅၀၀ ေက်ာ္လမ္းကို အခ်ိန္တိုအတြင္း အၿပီး ေဖာက္ လုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလမ္းေဖာက္လုပ္ေရးေတြမွာ လူ ၂ ေထာင္ေက်ာ္အထိ ေသဆံုးခဲ့တယ္လို႔လည္း သမိုင္းေတြက ေဖာ္ျပ ၾကပါတယ္။

ဂ်ပန္တပ္ေတြက ၁၉၄၁ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလမွာေတာ့ ျမန္မာျပည္ကို ေရာက္လာခဲ့ပါၿပီ။ အာရွတခြင္ ဂ်ာကာတာ၊ စကၤာပူ၊ ဖိလစ္ပိုင္တို႔တေတြကိုလည္း ဂ်ပန္က သိမ္းပိုက္ထားၿပီးပါၿပီ။ ဂ်ပန္ေတြက Burma road လို႔ေခၚတဲ့ ျမန္မာျပည္ ျဖတ္ တင္ပို႔ ေနတဲ့လမ္းကို ျဖတ္ေတာက္ခ်င္ေနတာ ေအာင္ျမင္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးပါ မရႈမလွဆုတ္ေျပးခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြ မတိုင္မီ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ ၅ ရက္ေန႔မွာ အေမရိကန္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဂ်ဳိးဆက္ဖ္ စတီး၀ဲလ္နဲ႔ တရုတ္ျပည္က ေခါင္းေဆာင္ခ်န္ေကရွိတ္တို႔ ေမၿမိဳ႔မွာေတြ႔ဆံုခဲ့ၾကပါတယ္။ ၿဗိတိသွ် အရာရွိေတြ ကလည္း စေကာ့ပုေလြတပ္ဖြဲ႔ေတြနဲ႔ တရုတ္ေခါင္းေဆာင္နဲ႔ သူ႔ဇနီးကို ႀကိဳဆိုခဲ့ၾကပါေသးတယ္။ တရုတ္က သူတို႔ဆီက တပ္မ အမွတ္ ၅၊ ၆ နဲ႔ ၆၆ ကို ျမန္မာျပည္စစ္မ်က္ႏွာမွာ ဂ်ပန္တပ္ကို ကူတိုက္ေပးမယ္လို႔ ကတိေပးပါတယ္။ တရုတ္တပ္ေတြကိုလည္း ျမန္မာျပည္ကို ေစလႊတ္ခဲ့ၿပီး၊ ျမန္မာျပည္တိုက္ပြဲေတြမွာ စစ္သား ၅ ေသာင္းေလာက္ အသက္ ဆံုးရႈံးခဲ့ၾကရပါတယ္။ အဲဒီ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ စတီး၀ဲလ္ပဲ ေနာက္ပိုင္းမွာ အိႏၵိယအေရွ႔ေျမာက္ နယ္စပ္ကေန ျမန္မာျပည္ကို ျဖတ္လို႔ ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္းမွာ တရုတ္ျပည္ဖက္ လမ္းတခု ထပ္ေဖာက္လုပ္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ အဲဒီလမ္းကိုေတာ့ သူနံမည္နဲ႔ စတီး ၀ဲလ္လမ္း အျဖစ္လည္း လူသိ မ်ားၾကပါတယ္။ အဲဒီ Burma road လို႔ေခၚတဲ့ ျမန္မာလမ္းဟာလည္း စစ္ကာလတေလွ်ာက္ မဟာဗ်ဴဟာအခ်က္အျခာ တခု အျဖစ္ အေရးပါခဲ့ေၾကာင္းပါခင္ဗ်ား။

ေနာက္တပတ္မွာေတာ့ စာေရးသူ ဦးသန္႔ျမင့္ဦးရဲ႔ ခရီးစဥ္ေတြ၊ အဲဒါနဲ႔ ဆက္စပ္ရာ သမိုင္းထင္ဟပ္ခ်က္၊ အျမင္ေတြ အေၾကာင္း ဆက္လက္တင္ျပပါမယ္။ အားလံုးၿငိမ္းခ်မ္းေပ်ာ္ရႊင္ၾကပါေစ။

(ယခု ေဆာင္းပါးကို လြတ္လပ္ေသာအာရွအသံ ျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္ RFA မွ ထုတ္လႊင့္သြားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ RFA ၏ မူပိုင္သာျဖစ္ၿပီး ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။)

No comments:

Recent Comments